Jätterederier ändrar sig: gör Göteborgs hamn till slutdestination på linje mellan Asien och Europa.
I våras gick startskottet för den så kallade Geminialliansen — ett samarbete mellan två jätterederierna Maersk och Hapag-Lloyd. För svenskt vidkommande innebar det att de bägge rederiernas oceangående containerfartyg skulle anlöpa färre hamnar på sin rutt mellan Asien och Europa.
Mindre hamnar — likt Göteborg — fick då inga direktanlöp utan skulle trafikeras istället med så kallade shuttlefartyg via exempelvis Bremerhaven.
Nu kommer dock nya besked.
Från och med slutet av augusti läggs nämligen Göteborgs hamn till i rotationen, så att Göteborg blir sista europeiska stopp på slingan istället för Bremerhaven.
Orsaken uppges vara att Maersk och Hapag-Lloyd vill avlasta övriga europeiska hamnar.
– Det här är fantastiska nyheter. Jag är övertygad om att kunderna kommer att uppskatta större valmöjligheter med flera direktanlöp kombinerat med alternativa lösningar via feeder- och shuttletjänster. Denna utveckling bekräftar vår roll som en tillförlitlig hamn till världshandeln och en garant för näringslivets globala tillgång, kommenterar Richard Mellgren, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn.
FAKTA OM GEMINIALLIANSEN
– Trafikstart: Vecka 35
– Linjenamn: AE5 (Maersk) / NE4 (Hapag-Lloyd)
– Anlöp till Göteborgs Hamn: Varje torsdag
– Uppdaterad rotation: Qingdao – Yantian – Tanjung Pelepas – London – Hamburg – Bremerhaven – Århus – Göteborg – Rotterdam – Tanjung Pelepas – Qingdao
– Fartygskapacitet: Över 15 000 TEU