Hamnarbetarförbundets strejker vid APM:s containerterminal i Göteborg, Sveriges största, har fått varuägare att dra öronen åt sig. Första halvåret var Göteborgs hamns hanterade containervolym bara 318 000 teu – 22 procent mindre än ett år tidigare, då motsvarande siffra var 405 000.
– Det är orimligt att en grupp hamnarbetare i Göteborg kan blockera ett helt lands handelsflöden på detta sätt, säger Göteborgs hamns vd Magnus Kårestedt i ett pressmedelande på onsdagen.
– Jag välkomnar regeringens utredning, men lagstiftningen tar tid och därför måste det till en lokal lösning här och nu så att hamnen blir tillförlitlig igen.
Mängdenheten teu motsvarar en tjugofotscontainer så varje fyrtiofotscontainer, som är vanligaste modellen, räknas för två teu. Under halvåret januari till juni hanterades alltså 87 000 teu mindre än under motsvarande period ett år tidigare. Sett isolerat till juni månad 2017 var minskningen 60-procentig jämfört med juni 2016, men då var verksamheten under månadens sista fyra dagar också svårt slagen av ett datorvirus (vilket inte nämns i Göteborgs hamns pressmeddelande).
I Göteborgs hamns jämförelse mellan första halvåret i år och motsvarande period ett år tidigare så konstateras för övrigt att
– rorotrafiken steg med 7 procent till 291 000 enheter,
– nya bilar ökade med 14 procent till 137 000,
– antalet passagerare låg nära oförändrat på 701 000, och
– den hanterade oljemängden ökade 7 procent till 12 miljoner ton.
Det var i maj 2016 som Hamnarbetarförbundet drog igång strejker vid Göteborgs hamns containerterminal, som drivs av Maerskägda APM Terminals, trots att APM Terminals är part i branschens kollektivavtal där Transportarbetareförbundet är motpart. Finansiellt har bolaget APM Terminals Gothenburg AB trots det redovisat ett starkt resultat för 2016, ett rekordartat rörelseresultat på 135 miljoner kronor, på 933 miljoner kronors omsättning. Rörelsevinstmarginalen för APM:s Göteborgsterminal var alltså precis under 14,5 procent.
Alexander Kristofersson