En begriplig transportpolitik. Det var vad näringslivet efterlyste under ett seminarium om likabehandling mellan transportslagen som arrangerades av Sjöfartsforum på måndagen under Almedalsveckan.
Att säga sig vilja ha mer kustsjöfart samtidigt som svaveldirektivet införs, går inte ihop. Lika motstridigt är påståendet om att vilja utveckla järnvägen parallellt med kraftigt höjda banavgifter. Det menade Per Bondemark, SSAB:s vd och tillika ordförande i Näringslivets transportråd, då han deltog i en paneldebatt om likabehandling mellan transportslagen.
– Ur ett varuägarperspektiv är vi inte nöjda med den transportpolitik som förs, sa han. Att ha som långsiktig plan att höja alla avgifter fungerar inte. Ni måste driva en politik som stärker svensk konkurrenskraft.
Moderaternas Jessica Rosencrantz, som pekats ut som partiets näste transportansvarige, tyckte däremot att alliansen hade gjort ett bra jobb under innestående mandatperiod. Även de kraftigt höjda banavgifterna som föreslogs i senaste infrastrukturpropositionen, ansåg hon var befogade.
– Det kan låta som stora höjningar, men vi får inte glömma att vi idag har bland de lägsta banavgifterna i Europa. Vill vi ha kvalitetet, tillgänglighet och robusthet måste vi också vara beredda att betala för det.
Det hänvisades också till det riksdagsbeslut som fattades redan 2005/2006 och som slog fast att varje trafikslag ska bära sina egna kostnader för att skapa en rättvis och miljödriven transportutveckling. Men trots att det passerat nästan ett decennium består obalansen. Det slog VTI-forskaren Inge Vierth fast då hon i inledningen av seminariet presenterade en nypublicerad rapport ”Konkurrensyta land-sjö för svenska godstransporter”.
Medan sjöfarten via farleds- och hamnavgifter bär i stort sett 100 procent av sina kostnader, står väg- och järnväg inte fullt ut för sina. Det går inte bara emot riksdagens intention om att flytta gods från väg till järnväg och sjöfart utan rubbar också konkurrensen mellan trafikslagen.
– Den här studien visar att priset har en stor ekonomisk betydelse för lastägarnas transportval och därför spelar politiska styrmedel en viktig roll, sa hon.
Mot den bakgrunden var Berit Blomqvist, vd för Skeppsmäklarföreningen, mycket oroad över effekterna av det svaveldirektiv som träder ikraft vid årsskiftet. Hon befarar att de hårdnande miljökraven kommer att flytta gods från sjö till land, stick i stäv med politikernas önskan om att öka användingen av vattenvägarna. Per Bondemark höll med om den analysen.
– Det finns inte en varuägare som är beredd att betala 20 procent mer för sina transporter på grund av svaveldirektivet.