
Efter att ha suttit på grund i nästan en vecka har nu CSCL Indian Ocean, ett av världens största containerfartyg, fortsatt inseglingen till Hamburg. Högvatten och tolv bogserbåtar krävdes för att få loss det 400 meter långa fartyget som lastar omkring 19 000 tjugofots containrar.
Det kinesiskt ägda containerfartyget CSCL Indian Ocean var på väg uppför Elbe till containerhamnen Eurogate i Hamburg när den gick på grund vid ön Lühesand ca 30 km från hamnterminalen den 3 februari.
Flera försök att få fartyget flott misslyckades. Bland annat tömdes det på 2 500 ton bunkerolja. Istället fick man vänta på fullmåne och högvatten i Elbe, vilket inträffade 9 februari. Tolv bogserbåtar assisterade när fartyget drogs loss. Bland annat bearbetades sandbanken som Indian Ocean fastnat i med vattenjet.
Enligt ett pressmeddelande från Elbes lotsorganisation berodde grundstötningen på ett tekniskt fel på styranordningen hos Indian Ocean.
Containerfartyget drivs av China Shipping och går på en slinga mellan Asien och Nordeuropa och är en del av alliansen O3 där även CMA CGM och UASC ingår.
Grundstötningen aktualiserar åter frågan om att fördjupa farleden genom Elbe med en meter. Ansökan ligger nu hos de tyska domstolarna. Port of Hamburg Marketing hoppas att tillståndet att göra farleden djupare ska bli klart under det här året, enligt webbtidningen The Loadstar.