Snabb automatisering och decentralisering hörde till bilden när detaljhandelns snabbt föränderliga logistik diskuterades på mässans konferensdel på tisdagen. Logistiker från Intersport, Lindex och Selecta hörde till dem som berättade hur de tar sig an utmaningarna.
– Vi maxar bemanningen på lagret och ändå är det så att vi bara precis klarar oss, sa Maria Helmroth, försörjningskedjeutvecklare på Lindex, apropå den kommande Black Friday- och julförsäljningen.
Företagets e-handel under tredje kvartalet var 65 procent större än ett år tidigare, och nu väntas förstås nya rekord.
Lindex har 490 butiker, i 18 länder. Företaget är djupt engagerat i att koppla ihop informationen om vilka produkter som finns i lager och i butiker, så att även butiksvarorna kan finnas till buds för e-handelskonsumenter som surfar in i nätbutiken. Den så kallade omnikanalsförmågan medför också att kunder kan röra sig mellan nätet och butiken i en köpprocess – till exempel få hemleverans av en vara som saknas i butiken, eller kunna returnera en e-handlad vara i butiken.
Selecta har kopplat upp sina varu- och kaffeautomater för att kunna fylla på lagom mycket, och för att kunna skicka service omedelbart när en maskin är trasig. Företagets försörjningskedjechef Klas Sjöö gav sin bild av det arbetet och av fördelarna det ger, till exempel att onödiga servicebesök utesluts.
Även Intersports vd Marcus Wibergh berättade om sitt företags omfattande utvecklingsinsatser på omnikanalsområdet, och professor Andreas Norrman från Lunds universitet presenterade slutsatser från sin enkätstudie om svenska detaljhandelskedjors utveckling av omnikanalslogistiken. Han och medarbetaren Joakim Kembro har tidigare utförligt presenterat sina rön i en artikel i Transportnytt. Huvuddelen av detaljhandeln befinner sig i en femårig fas av omställning från butiks- och e-handel i parallella verksamheter till ihopstöpta.
Alexander Kristofersson