Styrning både fram och bak och förarlös eldrift via ett bränslecellspaket. Så ser den asiatiska lastbilstillverkarens framtidsvision ut, och den ska enligt egna uppgifter bli verklighet 2040.
Sommaren 2020 levererade Hyundai Trucks de första vätgasdrivna lastbilarna, – tvåaxliga tunga dragbilar byggda på modellen Xcient – till en kund i Schweiz. Hyundai-koncernen fortsätter sina satsningar på vätgasdrift och nyligen visade tillverkaren sin senaste vision – tunga förarlösa vätgasdrivna lastbilar.
Av en video från Hyundai som nu finns på internet framgår att visionen om förarlösa tunga lastbilar som drivs på el via ett bränslecellspaket ska vara färdig att kommersialisera 2040.
BILDEN T H: Så här lastas Hyundais förarlösa vätgasdrivna tunga lastbilar av vid godsterminalen: dollyvagnarna kör iväg medan trailern med lastcontainern står kvar i väntan på att lyftas av en kran. Ur Hyundais egen informationsfilm
Hyundais förarlösa vätgasdrivna tunga lastbilar har i visionen styrning både fram, där den styrande enheten både fram och bak utgörs av en tvåaxlig dollyvagn.
I Hyundais vision för förarlösa vätgasdrivna tunga transporter ingår också en revolutionerande lösning för avlastning av lastbilstrailerna vid godsterminalen: De förarlösa dollyvagnarna kör iväg för att bilda nya trailerdragna ekipage medan containern står kvar på marken via utfällda stödben för att hämtas av en containerkran.
Fotnot: Med”vätgasdrift” menas här lastbilar som drivs med elmotorer och där energikällan är bränsleceller istället för ett vanligt elbatteri.