De nya maxvikterna för lastbilar i internationell trafik börjar gälla den här veckan. Transportindustriförbundet och Åkeriföretagen har välkomnat förändringen. Transportindustriförbundet menar dock att det fortfarande finns oklarheter kvar.
Här kan du läsa den nya lydelsen av kapitel 4 paragraf 14 i Trafikförordningen.
Regeringen fattade ett raskt beslut om en ändring av trafikförordningen i mitten på augusti, efter att polisen börjat stoppa och bötfälla eurotrailrar med en maxvikt på över 40 ton.
– Jag är glad över att vi har lyckats finna en lösning på kort tid, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Tidigare praxis var att godkänna fordonsekipage i internationell trafik som är tyngre än 40 ton, under förutsättning att de uppfyller samma krav som vid nationella transporter. Med dagens förordningsändring säkerställer vi denna ordning på nytt, sägs i ett pressmeddelande från näringsdepartementet.
Bakgrunden är att Hovrätten i västra Sverige tolkat den tidigare lydelsen av Trafikförordningen kap 4, paragraf 14 som ett förbud mot att 5- och 6-axliga fordonskombinationer i internationell trafik ska få väga mer än 40 ton.
Bland annat åkarna i Danmark och Norge reagerade kraftigt. Se ”Det är högst 40 ton som gäller säger polisen” och ”Viktregeln kan tvinga fram nya transportavtal”.
Tommy Pilarp, juridisk expert på Transportindustriförbundet menar att det fortfarande finns vissa oklarheter i texten. Främst gäller det bestämmelserna om totallängderna.
Han tillägger dock att Transportindustriförbundet utgår ifrån att regeringen tagit hänsyn till lastbilarnas längdmått vid sin bedömning av trafikförordningens omarbetade lydelse. Detta genom att uttala att tidigare gällande ordning och praxis nu är återställd.
Den nya lydelsen av Trafikförordningen 14:4.
Fordon eller fordonståg som huvudsakligen används i internationell trafik får föras på vägar med bärighetsklass 1 även om de bruttovikter som anges i 12 § första stycket 4 och bilaga 1 överskrids eller de avstånd som anges i 13 § underskrids. Undantaget gäller endast om följande bruttovikter och längdmått inte överskrids.
1. 26 ton för treaxligt motorfordon.
2. 38 ton för fyraxligt fordonståg.
3. 40 ton för fem- eller sexaxligt fordonståg.
4. 44 ton för treaxligt motorfordon med två- eller treaxlig påhängsvagn vid transport av 40 fots ISO-container.
5. 16,5 meter för bil med påhängsvagn.
6. 18,75 meter för bil med släpvagn.