Det råder stor irritation bland åkerier och rederier i Storbritannien på förseningarna och trängseln som pågått i landets hamnar sedan Brexit startade.
I Storbritannien fortsätter landets hamnar att dras med problem med trängsel och förseningar sedan utträdesprocessen ur EU – Brexit – rullade igång.
Branschtidningen the Loadstar har nyligen varit i kontakt med flera transportföretag som trafikerar hamnen i Liverpool på Storbritanniens västkust som i över en månads tid förgäves försökt få till stånd ett möte med ledningen för bolaget Peel Ports som driver Liverpools hamn om de kroniska problemen med trängsel och förseningar i två hamnens terminaler.
”Det är rena mardrömmen att få med sig en container ut ur hamnen”, skriver representanten för ett transportföretag i ett mejl till the Loadstar. Enligt tidningen är många kunder i Loiverpools hamn också frustrerade över att återkommande behöva betala hyra och avgifter för överliggtid för containrar som är fast i hamnen.
Flera transportföretag rapporterar också för The Loadstar om återkommande problem med att bli in- och utsläppt ur hamnterminalerna med sin last. Ett exempel är en lastbilschaufför som hämtat sin last i Liverpools hamn och som till slut kontaktade hamnpolisen, som fick signera hans dokument så att han kunde köra ut ur hamnen. Ett vanligt problem i de brittiska hamnarna, enligt the Loadstar.
Peel Ports driver terminaler i sju hamnar runt om i Storbritannien.