I pandemins kölvatten fortsatte den svenska e-handeln att växa förra året — dock inte med lika extrema siffror som under det första pandemiåret 2020.
Medan e-handeln hade en historiskt stark tillväxt pandemiåret 2020 — då den ökade med hela 40 procent — mattades tillväxten av något under förra året.
Detta i sig är dock ingen större katastrof i sig då e-handeln har fortsatt att öka, och det rejält: enligt Postnords E-barometer uppgick tillväxten förra året till 20 procent.
Uttryckt i pengar innebar detta att e-handeln förra året omsatte 146 miljarder kronor. För att illustrera tillväxten de senaste åren kan nämnas att omsättningen 2019 uppgick till 87 miljarder kronor.
Stora svängningar
Den fortsatta ökningen under förra året tillskrivs förstås i första hand den fortsatta coronapandemin, som också resulterade i stora svängningar när det gäller tillväxttakten. Under det första kvartalet 2021 hade e-handeln en tillväxt på hela 53 procent, medan det sista kvartalet 2021 faktiskt hade en negativ tillväxt på -1,2 procent — något som dock inte är så konstigt då detta kvartal jämförs med det extremt starka sista-kvartalet 2020.
– 2020 var ett historiskt e-handelsår och det var inte enkelt att göra en prognos för 2021, men utvecklingen har varit imponerande även under detta år. Tillväxten innebär att e-handeln nu står för cirka 16 procent av den totala handeln, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare knuten till PostNord, i en skriftlig kommentar till E-barometerns resultat.
Dagligvarubranchen ökade mest
Starkast tillväxt av de olika delbranscherna hade dagligvaruhandeln, som växte med 35 procent under året. Bland övriga e-handelsbranscher som haft gynnsam utveckling under året nämns hemelektronikbranschen, klädhandeln och skönhetsproduktbranschen.
Av rapporten framgår också att när det gäller last-mile-segmentet så både paketboxar och hemleveranser vuxit kraftigt i takt med en ökad efterfrågan på leveranstjänster. Även de så kallade Q-commerce-tjänsterna, det vill säga ultrasnabba leveranser inom livsmedel, har haft en positiv utveckling.
Fotnot: E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en kombination av konsumentundersökningar och företagsundersökningar. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.