Regeringen vill fortsätta att stärka laddinfrastrukturen för tunga fordon — enligt kritiker krävs dock ”ytterligare satsningar”.
Inför budgetpropositionen 2024 föreslår samarbetspartierna Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna att de befintliga satsningarna på laddinfrastruktur fortsätter.
”En omfattande och snabb elektrifiering av vägtransporterna krävs för att transportsektorn ska kunna nå i princip noll utsläpp av växthusgaser”, uppger regeringen i ett pressmeddelande.
I en debattartikel i Dagens industri utvecklar energi- och näringsminister Ebba Busch samt infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson resonemanget och skriver att man vill ”förstärka och förlänga de befintliga satsningarna på laddinfrastruktur inom utgiftsområde 21 för i huvudsak tunga fordon”.
I budgetpropositionen tillför man därför 450 miljoner för året 2025 och 620 miljoner för 2026 inom utgiftsområde 21 Energi för detta ändamål. I debattartikeln uppges att ”tillsammans med tidigare satsningar uppgår nu tillgängliga medel på detta anslag till drygt 2,5 miljarder för perioden 2024 till 2026”.
Förslaget välkämnas av branschorganisationen Transportföretagen, men enligt dess samhällspolitiska chef Tina Thorsell kräver den pågående elektrifieringen ”ytterligare satsningar för att vi ska ha fler rena och tysta transporter i Sverige”.
— För att fortsätta möta den gröna omställningen behöver transportsektorn också få ett tillfälligt investeringsstöd för ellastbilar. Idag kostar dessa 2-3 gånger så mycket, vilket inte är hållbart i längden. I Tyskland får företagen upp till 80 procent av kostnaderna i stöd. För att värna den svenska konkurrenskraften och skynda på den gröna omställningen borde regeringen införa det även här, uppger Tina Thorsell i en skriftlig kommentar.