Så mycket mindre lastförmåga har eldrivna transportbilar jämfört med dieselfordonen.
Försäkringsbolaget Folksam har granskat årets transportbilar och konstaterar dels att säkerheten ökar hos transportbilarna, dels att det är stora skillnader i lastförmåga hos transportbilarna beroende på drivmedel.
Mer specifikt handlar det förstås om att de eldrivna transportbilarna med sina tunga batterier är tyngre än de fossildrivna varianterna, vilket påverkar lastförmågan.
Enligt Folksam är skillnaden liten bland de små skåpbilarna. I de mellanstora skåpen är dock lastvikten för de eldrivna i snitt 19 procent lägre än dieselversionerna. Och när det gäller de största eldrivna skåpbilarna uppvisar dessa i genomsnitt 33 procent lägre lastförmåga jämfört med dieselversionerna.
– De tunga batterierna gör att totalvikten går upp och lastförmågan går ner. Det kan tyckas som små skillnader i lastförmågan men det kan leda till ett minskat intresse för att välja eldrivna transportfordon då lastkapacitet är en viktig egenskap, kommenterar Anders Ydenius, trafikforskare hos Folksam.
I mars 2024 antog EU en höjning av B-behörighetsgränsen till 4250 kg i stället för dagens 3500 kg för eldrivna transportfordon — just för att kunna framföra eldrivna transportfordon med vanligt B-körkort och slippa den högre C1/C-behörigheten som idag krävs för bilar över 3500 kg.
För svenskt vidkommande är detta något som är på gång även i Sverige.
– Att höja behörighetsgränsen löser en del av problemen med lastförmågan men det finns också en viktig säkerhetsaspekt med en vikthöjning, säger Anders Ydenius och tillägger att det finns en risk att räcken och annan vägutrustning inte är anpassade för högre vikter med bibehållen hastighet.