Miljösamvete och lönsamhet ställer nya krav på hur e-handlarna tar ut kostnaden för hemleveransen.
– Vad vi ser är ett ökat fokus på att man ställer någon form av motprestation på konsumenten för att få fri eller billigare frakt, sa Per Ljungberg, vd för branschorganisationen Svensk Digital Handel i en intervju med Dagens Eko.
– Jag tror det är en trend vi kommer att få se mer av.
– Det har blivit vanligare att näthandelsföretagen inför någon form av villkor för att man ska få fri eller billigare frakt, vilket H&M och Zalando gjort nyligen. Det kan till exempel röra sig om att man måste handla för en viss summa.
– I en undersökning i ett internationellt branschmagasin nyligen, så var det endast ett av de stora e-handelsmodebolagen i Europa som inte redan förändrat, eller hade planer på att förändra villkoren för fri frakt.
Enligt Per Ljungberg handlar det från företagens sida dels om fokus på lönsamhet, man vill helt enkelt tjäna mer pengar, men det är också en hållbarhetstrend.
– Det fungerar inte med helt fri frakt ur ett miljöperspektiv, så bolagen vill också fokusera mer på hållbara transporter, säger Per Ljungberg som tror att det kommer ske en snabb utveckling framöver.
Att fraktmedvetandet ökar stöds av svenska siffror. Postnord publicerar i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den kvartalsvisa E-barometern.
Den senaste barometern visar att tre av fyra konsumenter gör medvetna val när de e-handlar och är beredda att betala mer för miljövänligare leveransalternativ.
Konsumenter väljer också i högre utsträckning att e-handla från inhemska webbutiker.
Kina som e-handelsland minskar i popularitet hos svenska konsumenter, vilket kan bero på skärpta momsregler och hanterinsavgift, men också på att prisbild blivit mindre intressant och hållbarhet viktigare.
Andra resultat från kvartalsrapporten är att 2019 började bra med en total tillväxt på 15 procent. Nära hälften av alla som e-handlade under första kvartalet 2019 gjorde det via mobilen. Dagligvaror fortsätter att öka kraftigt med 19 procent.