Passagerarfärjan Viking Grace som går mellan Stockholm och Åbo kommer att utrustas med ett rotorsegel för att sänka bränsleförbrukningen. Viking Line tänker också förse sin nya färja som börjar gå år 2020 med rotorsegel.
Rotorseglet har utvecklats av det finska företaget Norsepower, bland annat med hjälp av anslag från EU och finska staten. Viking Line har tecknat avtal med Norsepower om att installera ett 24 meter högt rotorsegel på Viking Grace nästa år. Det kommer att betyda en minskad bränsleförbrukning med 300 ton på ett år.
Viking Line vill också förse sin nya färja som ska gå mellan Stockholm och Åbo med start 2020 med två rotorsegel från Norsepower. Viking Line tecknade ett intentionsavtal om den nya färjan med kinesiska Xiamen Shipbuilding i slutet på förra året. Viking Line räknar med att teckna ett slutgiltigt avtal under våren 2017.
Den nya färjan blir 218 meter lång och kommer att ta 2 800 passagerare, alltså ungefär lika stor Viking Grace. Lastutrymmet blir något större, eller 1 500 filmeter.
Två rotorsegel finns inritade på det kommande fartyget. Det beräknas ge en bränslebesparing på 500 ton eller 4,2 procent. Fartyget är dessutom försett med andra energisparande funktioner som återvinning av spillvärme och ett effektivare elsystem. Alla energisparande åtgärder ger en samlad minskning av förbrukningen på 1 600 ton bränsle. Totalförbrukningen per år beräknas då till drygt 14 100 ton. Den nya färjan kommer att använda flytande naturgas (LNG) som bränsle, precis som Viking Grace.
Norsepowers rotorsegel är en moderniserad version av Flettnerrotorn. Det är en roterande cylinder som använder den så kallade Magnuseffekten för att driva fram fartygen. Norsepower har installerat rotorsegel på rorofartyget Estraden som tillhör det finska rederiet Bore. Enligt Norsepower har tekniken potential att spara upp till 20 procent av bränsleförbrukningen.
Mats Udikas