Air BP och Neste är på väg att femfaldiga volymerna av biojetbränsle under 2020 och 2021. Flygplatserna i Oslo och Stockholm kommer att få leveranser av fossilfritt bränsle med start under de kommande veckorna. Än så länge är volymerna små.
Air BP och Neste har samarbetet kring utveckling, produktion och leverans av biojetbränsle eller SAF (sustainable aviation fuels) sedan 2018. Nu har företagen kommit överens om att tillsammans femfaldiga produktionen och distributionen av biojetbränsle under 2020 och 2021. De utvidgade leveranserna uppges starta under de närmaste veckorna.
Neste har för närvarande kapacitet att tillverka 100 000 ton fossilfritt bränsle om året, avsett för inblandning i flygbränsle. 2023 startar man en produktionsanläggning i Singapore med en kapacitet på 1,5 miljoner ton.
Neste utnyttjar avfallsprodukter och biomaterial för produktionen. Inblandningsgraden i jetbränslen är för närvarande låg. I Norge är det krav på en inblandning på 0,5 procent. I Sverige finns förslag på att införa reduktionsplikt även för flygbränslen. Det skulle innebära en inblandning på motsvarande 1 procent. Den andelen ska öka efter hand. Enligt Neste och Air BP är det möjligt att dagsläget använda en inblandning på upp till 50 procent av fossilfritt bränsle.
Bränslekoncernen BP har ambitionen att vara fossilfritt senast år 2050. Företaget uppger att man sedan 2010 kunnat leverera biojetbränsle till 20 kunder och 16 flygplatser över hela världen.