– Vi måste knyta samman de stora, viktiga strategiska områdena för att kunna utvecklas vidare och nå våra miljömål och kapacitetsbehov.
Det sa Helmut Adelsberger från EU-kommissionen under ett seminarium i Almedalen där han talade kring det förslag om ett nytt europeiskt transportnät som just nu behandlas av EU-parlamentet. Paketet skulle kosta över 400 miljarder kronor.
Dagens europeiska transportöverenskommelse har tjugo år på nacken. Mycket har förändrats sedan den antogs och det förslag som kommissionen arbetat fram, TEN-T Core Network, har anpassats efter nuvarande miljömål, trafiksituation och transportbehov.
– Om inte regionerna får tillgång till effektiva transporter kommer de inte att vara lönsamma. Vi ska också minska våra koldioxidutsläpp med 60 procent fram till 2050 och ska vi klara det krävs stora förändringar, sa Helmut Adelsberger.
Kommissionens förslag innebär en kraftigt ökad satsning på järnväg, väg och sjöfart i hela Europa. För svensk del är den bottniska korridoren – med järnväg från Helsingfors i Öst, runt hela Bottenviken vidare till Mjölby i väst – den mest omfattande förändringen. Men Adelsberger poängterade också vikten av att ett ökat samarbete mellan de olika transportslagen.
– Det handlar om intermodalitet. Väg, järnväg och sjöfart, allt måste fungera tillsammans för att vi ska lyckas.
Merparten av de cirka 50 miljarder euro som kommissionens förslag beräknas kosta handlar om förbättringar av det europeiska transportnätet. Men man vill också satsa på förbindelser med länder utanför EU, som Turkiet, Ryssland och Ukraina.
– Vi lever i en globaliserad värld och handeln med tredje land är oerhört viktig för oss. De satsningarna kommer att finansieras tillsammans med de länder som berörs, sa Helmut Adelsberger.
Tidigast hösten 2013 kan förslaget vara färdigbehandlat.
Linda Sundgren