Sedan Ryssland praktiskt taget omöjliggjort så kallade Tir-transporter i landet har EU surnat till – och överväger att svara med samma mynt.
Sedan 1975 har det varit i bruk, det internationella standardförfarandet med tulldokument, transportgarantier och förseglade lastutrymmen. Men nu tycks Ryssland och EU göra slut med varandra.
Det var förra hösten som Ryssland började att stegvis inskränka möjligheterna för utländska företag att utnyttja Tir-förfarandet vid transporter i landet. Och nu meddelar Ryssland att dess tullmyndighet river sitt avtal med organisationen Asmap, som hittills har stått för garantierna för transporterna – en nödvändig komponent i systemet. Den 30 november kommer avtalet därmed att löpa ut, och det blir omöjligt att använda den så kallade Tir-carneten som fraktdokument vid direkttransporter av gods till eller från Ryssland.
Som svar till Ryssland hotar nu EU-kommissionens tjänstemän att – om EU:s ministerråd håller med – säga upp avtalet helt så länge Ryssland inte håller sig till alla regler. Ryska företag som transporterar gods till EU skulle därmed bli tvungna att avnända sig av EU:s egen transitprocedur.
Tir är förkortningen för ”internationella vägtransporter” på franska: transports internationaux routiers. Den internationella vägtransportunionen IRU gjorde i våras uppskattningen att ryska företag förlorade motsvarande miljardtals dollar per år på inskränkningarna i möjligheten att transportera gods enligt Tir-procedurerna.