EU:s ministerråd har nu klubbat igenom ett femte sanktionspaket mot Ryssland. Det innebär bland annat att ryska fartyg och lastbilar stängs ute från EU.
Beslutet togs den den 8 april och föregicks av ett förslag från EU-kommissionen några få dagar tidigare.
Det nya sanktionspaketet innehåller sanktioner inom områdena för energi och transporter. För sjöfartens del gäller nu att inga ryskflaggade fartyg får anlöpa EU-hamnar från och med den 16 april. Beslutet gäller också retroaktivt och omfattar även fartyg som bytt sin ryska flagg till annan stats flagg eller register efter den 24 februari 2022.
Undantag görs
Förbudet gäller inte fartyg i behov av hjälp eller som behöver anlöpa en EU-hamn av sjösäkerhetsskäl. Undantag görs också för transporter av bland annat livsmedel, läkemedel och humanitärt bistånd. Tills vidare görs också undantag för transporter av olja och gas.
Det nya sanktionspaketet innebär också att det blir förbjudet för lastbilar registrerade i Ryssland och Belarus att frakta varor till och från EU.
Nämnas kan att det på energiområdet införs ett förbud mot att köpa rysk kol till ett värde på runt åtta miljarder euro årligen för Ryssland.
EU-kommissionen uppges nu planera för ett sjätte sanktionspaketet där frågan om sanktioner mot rysk olja ingår. Enligt uppgifter i media ska man också utreda om det är praktiskt möjligt med EU-stopp mot fartyg som inte är ryskflaggade men som kontrolleras eller ägs av Ryssland.
Välkomnar beskedet
Beslutet att stoppa ryska fartyg till EU-hamnar välkomnas av branschorganisationen Transportföretagen.
— Vi välkomnar att det nu finns beslut om sanktioner på EU-nivå, vilket vi och även Svenska Transportarbetarförbundet efterfrågat. Nu gäller det att samlas kring de sanktioner som finns. Vi kommer att fortsätta att föra en dialog med regeringen om den fortsatta hanteringen, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen och Sveriges Hamnar, i en skriftlig kommentar.
Bägge de svenska hamnfacken Hamnarbetarförbundet och Transportarbetareförbundet har sedan tidigare vidtagit åtgärder för att stoppa ryska fartyg i svenska hamnar.
För Hamnarbetarförbundets del trädde deras blockad mot ryska fartyg i kraft redan den 28 mars, medan Transportarbetareförbundets blockad ska träda i kraft den 1 maj — då EU-stoppet alltså redan har börjat gälla.