Underhåll snarare än nybyggnation är prio i Trafikverkets plan för infrastrukturen.
Trafikverket har levererat sitt så kallade inriktningsunderlag för den långsiktiga infrastrukturplaneringen — något som görs på uppdrag av regeringen och är grunden för den statliga transportinfrastrukturen åren 2026–2037.
Enligt Trafikverket är det avgörande för framtidens tillgänglighet hur vi underhåller och utnyttjar den infrastruktur vi redan har. Fokus ligger på att ”rusta, effektivisera och modernisera infrastrukturen” — inte på att bygga nytt.
− Att underhålla vår befintliga anläggning prioriteras framför nyinvesteringar i det underlag vi nu lämnar, kommenterar Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana.
Positivt mottagande
Inriktningsunderlaget har tagits emot positivt av den kristdemokratiske infrastruktur- och bostadsministern Andreas Carlson.
– Trafikverket har levererat ett gediget underlag som regeringen nu kommer att ta del av och analysera. Regeringen prioriterar att fortsätta förbättra den infrastruktur vi har, reparera där det behövs och förvalta våra gemensamma resurser på bästa sätt, säger Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
Effektivare utnyttjande
Trafikverket framhåller att tillgängligheten i transportsystemet kan öka genom ett effektivare utnyttjande av infrastrukturen, och genom att tillvarata möjligheterna med elektrifiering, digitalisering och automatisering.
Bland de konkreta åtgärder som föreslås nämns att de mötesseparerade vägarna bör bli fler och att hastighetsövervakningen bör öka. Enligt Trafikverket kommer det också krävas intensifierade åtgärder för att minska konsekvenserna vid extremväder.
Extrema konsekvenser
När det gäller järnvägen framhålls att ett nytt signalsystem i den svenska järnvägen måste införas — ”annars får det extrema konsekvenser och järnvägen kan sluta fungera”, enligt Roberto Maiorana.
Inriktningsunderlaget ska nu på remiss. Därefter kommer regeringen att lämna in sin infrastrukturproposition hösten 2024.