Volvokoncernen startar samriskföretag med konkurrenter för att bygga europeisk laddinfrastruktur.
Förutom AB Volvo består samriskföretaget av Daimler Truck och TRATON GROUP, och enligt ett pressmeddelande inleds nu arbetet direkt med att bygga ett nätverk med driftsäkra och användarvänliga offentliga laddningspunkter för tunga fordon.
Samriskföretaget för avsikt att installera och driva minst 1 700 högpresterande laddningspunkter med högeffektsladdare för grön energi vid och i närheten av motorvägar och logistikcenter i Europa. Parterna förbinder sig att investera totalt 500 miljoner euro, vilket enligt pressmeddelandet väntas bli den hittills överlägset största laddningsinfrastrukturinvesteringen i branschen för tunga lastbilar i Europa.
– Detta är ett stort och efterlängtat steg mot en laddinfrastruktur som möjliggör ett framgångsrikt genombrott av batterielektriska fjärrtransportbilar och turistbussar på marknaden. Vi gör något som skulle vara omöjligt för en enskild aktör att åstadkomma på egen hand. Vårt starka partnerskap är en viktig milstolpe på vägen för att accelerera transformationen av koldioxidneutrala transporter i Europa senast år 2050, kommenterar Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen.
De tre parterna kommer att äga lika stora andelar i samriskföretaget men fortsätta vara konkurrenter inom alla övriga områden. Joint venture-avtalet undertecknades i december 2021, och sedan dess har man erhållit nödvändiga godkännanden från ansvariga myndigheter.