REPORTAGE. Med en marknadsandel i Sverige på 90 procent är det lätt att slå sig ro. Men billogistikföretaget Axess Logistics vet vikten av att hålla jämna steg med en ständigt föränderlig fordonsbransch.
Du har säkert sett raderna av nya bilar i Södertälje hamn när du kommit med tåget till eller från Stockholm. Eller så har du noterat alla dessa lastbilsekipage eller järnvägsvagnar som fraktar fabriksnya bilar och lätta lastbilar. I bägge fallen är det mycket stor möjlighet — för att inte säga extremt stor möjlighet — att billogistikföretaget Axess Logistics har något med saken att göra.
— Trots att vi har en dominerande marknadsposition går vi nog lite under radarn, säger Mats Eriksson, koncernchef för Axess Logistics, när Transportnytt besöker företaget på dess anläggning och terminal i hamnen i Halmstad.
Han tillägger:
— Många tror ju att vi bara är ett transportbolag, men vi är mer än så. Vi har hela värdekedjan när det gäller nya fordon, och vi försöker hela tiden utveckla vår verksamhet.
Fusion efter priskrig
Axess Logistics bildades 2016, när det de svenska företagen Skandiatransport och Scandinavian Motortransport gick samman i en fusion med norska Autolink. Fusionen skedde efter en längre period med priskrig, där de tre företagen på olika sätt varit konkurrenter på samma marknad. Enligt Mats Eriksson var det en viss utmaning att få fusionen att lyckas och vinna acceptans hos såväl medarbetare som kunder, vilka kanske inte alla tyckte det var helt positivt att den nya aktören fick en marknadsandel i Sverige på över 90 procent.
Men idag kan Mats Eriksson, som har en lång bakgrund inom koncernen och blev vd för dåvarande Skandiatransport redan 1998, konstatera att fusionen blev lyckad.
— Det var en viss process och det tog sin tid innan allt funkade, men till slut blev det bra. Inte minst tack vare att vi valde att byta till det helt nya, neutrala namnet Axess Logistics. Idag har vi som koncern en bättre balans och ett bättre utnyttjande av systemet, vilket hela marknaden tjänar på, säger Mats Eriksson.
Nya fordon
Så vad är det då mer exakt för marknad som Axess Logistics verkar på? Enkelt uttryckt handlar det som sagt om nya fordon. Dels tar man emot och anpassar fabriksnya personbilar, dels utför man påbyggnader på nya transportbilar. Dessutom fraktar man ut personbilarna och transportfordonen till återförsäljarna, framförallt med koncernens egna lastbilar men också med järnväg — även där på egna järnvägsvagnar — och med fartyg.
Utöver det lagerhåller man fordon plus att man utrustar hela fordonsflottor åt företag som Postnord, Lantmännen eller Securitas.
Koncernen är aktiva i Sverige, Norge och Danmark och för svenskt vidkommande har man — förutom i nämnda Halmstad och Södertälje — anläggningar och terminalytor även i hamnarna i Göteborg och Malmö.
Stora ytor
— Vår verksamhet kräver mycket stora ytor. Här i de svenska hamnarna har vi nästan en miljon kvadratmeter yta, säger Mats Eriksson och förklarar mer i detalj vad anpassningen av de fabriksnya personbilarna innebär — det vill säga det som på engelska heter Pre Delivery Inspection och förkortas PDI.
— PDI-arbetena är egentligen allt som den tillverkande fabriken inte själva vill göra på grund av att det är för små serier. Här i Sverige är det allt från montering av värmare, dragkrokar och alarm till att koppla upp bilen mot dess dator. Självklart handlar det också om att tanka bensinbilarna och att ladda elbilarna, säger Mats Eriksson, som vid det här laget har fått sällskap av en annan Mats — nämligen Mats Karlsson, som är produktionschef för anläggningen i Halmstad.
Två fartyg i veckan
Vi går ut till anläggningen, där produktionschefen Mats Karlsson visar runt i hallen för PDI-arbetena:
— För de enklare uppdragen står bilarna oftast inne i bara en trekvart, och då är det väldigt snabba och korta jobb: vi kollar över system och funktioner, vi programmerar navigationssystem och så vidare, säger Mats Karlsson och berättar att man totalt har plats för cirka 10 000 fordon i hamnen i Halmstad.
— Vanligtvis ankommer två fartyg i veckan hit från Rostock eller Cuxhaven. Varje fartyg har med sig 800 bilar, och då tar det kanske fem-sex timmar att lossa fartyget.
”Gifter in” fordonen
Fordonen parkeras på ankomstytan, där man av försäkringsskäl först kontrollerar så att bilarna inte har några skador och sedan ”gifter in” dem i Axess Logistics system.
— Då skapar vi alla uppdrag, beroende på om det exempelvis är en PDI-bil, en bil som ska lagerhållas eller om det är en transportbil som ska in i påbyggarverkstaden. I genomsnitt har vi fordonen hos oss i 2-3 dagar, säger produktionschefen Mats Karlsson och pekar mot andra sidan av terminalen där det står splitternya och skinande rena BMW-, Volkswagen- och Mercedes-bilar redo för utleverans.
— Det är jätteviktigt för oss med framförhållning, både för flödet och bemanningens skull. Om vi vet att ska få in extra mycket fordon kan hyra in mer personal. Det är lätt att få in bemanningsanställda till de enklare jobben, som att flytta fordon, men svårare om vi behöver fordonsmontörer. Det kräver ju mer hantverkskunskap.
Lager med standardkomponenter
Vi lämnar de nya bilarna bakom oss och fortsätter till hallarna för påbyggnadsarbetena. På vägen in passerar vi ett materiallager med standardkomponenter till transportbilarna. Påbyggnadsföretag som Floby i Falköping eller Berco i Skellefteå levererar nämligen en stor del av sina fordon direkt till Halmstad — eller för den delen till Göteborg, Malmö eller Södertälje — varpå Axess Logistics monterar ihop transportbilarna.
Då är det bra med ett eget lager med monteringsdelar, så att man inte riskerar att stå utan komponenter.
— Det vi gör i form av påbyggnader är mestadels jobb som tar 6-8 timmar att utföra. Det kan vara att vi förser fordonen med skåp eller med kranar och kåpor. Det är extremt sällan vi gör monteringsjobb som tar mer än 100 timmar, säger produktionschefen Mats Karlsson.
Egna lastbilsekipage
Samtliga fordon som hanteras i koncernens anläggningar fraktas alltså sedan vidare till fordonstillverkarnas återförsäljare. Totalt transporterar Axess Logistics omkring en miljon fordon om året inom eller mellan de nordiska länderna, men också internationellt — då via ett norskt systerbolag inom koncernen.
Fordonstransporterna sker främst med de cirka 100 lastbilsekipage som koncernen äger själva via dotterbolaget Sveab, där omkring 350 egna lastbilschaufförer är anställda. På längre sträckor erbjuds järnvägstransporter eller sjöfrakt.
Miljarder i omsättning
Tillbaka på kontoret efter rundvandringen i terminalanläggningen fortsätter koncernchefen Mats Eriksson att berätta om Axess Logistik-koncernen, vars omsättning förra året låg på nästan 2,5 miljarder kronor.
— Omsättningsmässigt är nog PDI-sektorn och transportarbetena ungefär lika viktiga för oss. Men det beror lite på vad vi gör — ett visst år kan det ena stå för 45 procent och det andra för 55 procent, och nästa år tvärtom. Det beror också på hur mycket påbyggnadsarbeten vi får in, som vi delvis räknar in i PDI-sektorn.
Koncernchefen Mats Eriksson betonar dock att Axess Logistics ser mer till helheten, att de ska vara ett företag som erbjuder en sömlös lösning för fordonstillverkarna.
— Då blir ju våra IT-system jätteviktiga för oss. Det är något vi har lagt mycket tid på, så att både vi och biltillverkarna ska kunna ha koll på var ett fordon och dess komponenter befinner sig. Det är enkelt om det gäller försäljning av ett par skor, de är lätta att hålla reda på. Men med bilar är det mycket mer fragmenterat — där kan komponenterna lätt komma från tio olika håll, säger Mats Eriksson och förklarar att man därför nyligen tog initiativ till ett så kallat block chain-bolag kallat Vinturas.
— Vi hoppas mycket på det. Om det slår igenom får inte bara kunden rätt information, utan vi på Axess kan också planera vår verksamhet bättre.
Viktigt att anpassa sig
Vinturas-projektet är ett av flera exempel på den ambition som Axess Logistics har om att kontinuerligt anpassa sig och hålla jämna steg med en konstant föränderlig fordonsbransch. Ett annat exempel är det projekt man har med det tyska energibolaget Uniper.
— Tillsammans arbetar vi på ett koncept som ska lösa problemet med dagens icke-planerbara energiproduktion. Vi laddar ju massor med elfordon hos oss och om det blir brist i energiproduktionen skulle vår laddning tillfälligt kunna stoppas och energin istället kunna styras dit behoven är större, säger Mats Eriksson och nämner att man också följer utvecklingen vad gäller alla nya elbilar, inte minst frågan om den förmodade invasionen av de kinesiska elbilarna.
— En annan sak är diskussionen om den kommande direktförsäljningen, det vill säga att man istället för en traditionell återförsäljare bara ska ha en agent med ett showroom. Då behövs inga återförsäljare med lager av bilar, utan istället ska bilarna placeras hos oss. Så vi följer utvecklingen noga så att vi hela tiden kan anpassa oss, säger Mats Eriksson, koncernchef för Axess Logistics.
FAKTA OM AXESS LOGISTICS
Vad: Billogistikföretag bildat 2016 mellan svenska Skandiatransport och Scandinavian Motortransport samt norska Autolink.
Verksamhet: Gör nya bilar leveransklara; utför påbyggnader på nya transportbilar; transporterar fordon till återförsäljare; lagerhåller fordon.
Placering: Huvudkontor i Halmstad; terminaler och anläggningar i Halmstad, Malmö, Göteborg, Södertälje, Drammen (Norge) och Frederica (Danmark).
Antal anställda: 900 (2023)
Omsättning: 2 457 MSEK (2023)