ANALYS. Northvolt ska få nya ägare, nytt kapital och ny vd. Därmed fortsätter produktionen genom den värsta krisen. Peter Carlsson har också en tydlig plan framåt, vilket framgick när jag pratade med honom häromdagen — det skriver Claes Hemberg, oberoende ekonom.
Mitt i allt elände är det ett styrkebesked att Scania idag går in och garanterar 1,1 miljarder till Northvolt, för att hålla fabriken i Skellefteå igång. Rekonstruktionen som nu startar kommer att ta några månader.
Med andra ord fortsätter elektrifieringen i fordonsindustrin utan hinder. Lägg till att batterier efterfrågas i många fler roller – i elnäten, i vindkraft, i hushåll, kommuner och industrier. Behovet av batterier kvarstår. Nu behöver Europas första storskaliga batterifabrik bara göra en snabb omstart. Tre månader har de på sig.
Gör en snabb omstart
Problemet just nu är bristen på pengar. Denna höst 2024 skulle batterifabriken i Skellefteå stå klar, lovade grundaren Peter Carlsson för åtta år sedan. Men nu är 60 miljarder slut, och kapaciteten är bara 5 200 celler per dygn. Målet är 20 000 per dygn per produktionslina, för att sedan växla upp på alla fem linor i fabriken. Här behövs både nya pengar och ny kompetens. Det ska omstarten av Northvolt kunna rätta till, menar Carlsson.
Skellefteåfabriken – en viktig kugge
Behövs fabriken? Kanske borde vi fråga det. När jag häromdagen träffade Northvolts grundare Peter Carlsson diskuterade vi olika scenarion. Han menade att europeisk fordonsindustri behöver satsa på europeiska batterier – både för att höja kvaliteten och leveranstryggheten.
”Kineserna är världsmästare på stordrift av de nuvarande batterierna. Nästa generation batterier, natriumjon, är däremot ännu bättre, mindre och enklare att återanvända. Dessutom går de att tillverka med mer lokala europeiska råvaror. Nackdelen är att de är svårare att tillverka.” Det har fabriken i Skellefteå blivit varse, men det borde inte vara ett hinder.
50 fabriker att vänta
Europeisk fordonsindustri vill, behöver och kan bygga upp egna batterifabriker. Här var fabriken i Skellefteå tänkt som en start. Med andra ord behövs fabriken i Skellefteå – och många liknande fabriker i Europa. Närmare 50 stycken batterifabriker väntas i Europa under det närmaste årtiondet.
Men de nuvarande ägarna, som består av banker och pensionsbolag, tycks inte vara rätt för uppgiften. De verkar inte vara intresserade av att fortsätta bidra med nya pengar. Det är å andra sidan inte så överraskande. De gamla ägarna hade räknat med att bolaget skulle stå på egna fötter idag. Där är de inte. Peter Carlsson säger rakt ut: ”Vi behöver 10–15 miljarder och tre års arbetsro.” Då räknar han med att kunna dubbla dagens 5 000 redan inom de närmaste kvartalen.
Industriell omstart
Nya Northvolt behöver mer industriellt kunnande. ”Att bygga ett batteri är komplext. Varje molekyl måste hamna rätt. Att massproducera är sedan väldigt svårt”, sa Carlsson när vi träffades.
Nyckelordet i industrin är ”industriella processer”. Det handlar om att dels få igång produktionen, men också hålla igång långa leveranskedjor in till och ut från fabriken. Här hade tidigare pensionspengar och banker inte så mycket att bidra med. Nästa ägare måste bidra med sin spjutspetskompetens.
Volkswagen kan bli ny ägare
Därför är det från industrin vi kan vänta oss nästa grupp ägare. Att Volkswagen köper upp fabriken vore inte alls konstigt. Tysk fordonsindustri behöver en kickstart in i elfordon. Här kan Skellefteå bidra. Dessutom äger ju Volkswagen vår svenska lastbilsjätte Scania, och Scania har redan lovat pengar.
Att Scania i sig griper in borde inte överraska. Scania har ju fabriken som huvudleverantör till sina ellastbilar. Redan idag är leveranserna sena, och fordonen har 18 månaders leveranstid – sex gånger längre än för diesellastbilar.
Att flytta på fabriken är inte tal om. Skellefteå har Europas billigaste el, som dessutom är grön. Fabriken ligger också bra till logistiskt. Dessutom har ägarna plöjt ned 60 miljarder. Då är det ganska lätt för Volkswagen att ta över ägarskapet, stoppa in 15 miljarder, och ha en fabrik som på pappret är värd 75 miljarder.
Om några månader vet vi mer om den nya ägargruppen, nytt kapital och ny vd. När jag frågar Peter Carlsson om bolaget kommer att ändra något i sin plan är han tydlig: ”Planen ligger.”
Text: Claes Hemberg, oberoende ekonom