Göteborgsbaserade Einride ska leverera 300 ellastbilar till A.P. Moller-Maersk i Nordamerika. Lastbilarna monteras i USA och förses med Einrides digitala teknikplattform.
Ellastbilarna kommer att levereras mellan 2023 och 2025 och är avsedda att användas i den danska rederi- och logistikkoncernens lager-, distributions- och transportverksamhet i USA, i dotterbolaget Performance Team.
– Det här är en av de största affärerna som någonsin gjorts för att göra transporter hållbara, och den sker vid en kritisk tidpunkt. Inte bara är vägfraktsindustrin ansvarig för nära 8 procent av alla globala koldioxidutsläpp – en siffra som kommer att fortsätta växa om inte kostnadseffektiva förändringar görs idag – utan vi lever också i en värld som är mer medveten än tidigare om det akuta behovet av att gå över till el, säger Robert Falck, vd för Einride, i ett pressmeddelande.
Lastbilarna byggs efter Einrides specifikationer, där den första leveransen har beteckningen ”Klass 8 8TT Gen 3” och tillverkas av den kinesiska lastbilstilverkaren DYB:s anläggning i USA.
Fordonen förses med Einrides digitala plattform Freight Mobility-plattform för optimering av ruttplanering och laddlösningar. Mer konkret handlar det om att Einride och Maersk ingår ett partnerskap där Einride tillhandahåller ellastbilar och där Maersk tar del av Einrides helhetslösning som inkluderar såväl lastbilar som laddstationer och teknisk plattform.
Från Maersks sida betonas företagets mål att år 2040 släppa ut noll koldioxid från sin totala verksamhet.
– Våra kunder vill se konkreta åtgärder för hållbara försörjningskedjor – inte bara konceptuella. Dagens order är ett viktigt steg i vårt mål att minska koldioxidutsläppen på land, samtidigt som vi löser de problem våra kunder kan tänkas ha vad gäller inlandstransporter, kommenterar Vincent Clerc, vd för Ocean & Logistics, A.P. Moller-Maersk.