Elekrifieringen av våra fordonsflottor kräver att vi tänke och jobbar på nya sätt. Det säger Einrides grundare Robert Falk, Linne Kornehed och Filip Lilja i en intervju med Transportnytt.
Robert Falk, Linnea Kornehed och Filip Lilja – ni menar att elektrifieringen av Sveriges fordonsflottor är en så genomgripande förändringsprocess att vi i många fall måste tänka och jobba på helt nya sätt. Förklara!
– Den elektrifiering av hela samhället, som vi bara påbörjat, öppnar för en ny samhällsstruktur. El gör att hela landets energi- och dataflöden går att koppla ihop. Det gör det möjligt för oss att skapa, mäta, styra och använda el till större effekt och lägre kostnader.
Ni menar också att Sveriges bakgrund som framgångsrik ingenjörs- och industrination i detta fallet är lite av en belastning för oss – varför?
– Ja. Särskilt stor är förändringen för oss som teknik- och oljenation. Oljans århundrade är basen för det mesta av vår teknik som sålts världen över, i bilar, fartyg, maskiner, gruvor och fabriker.
Ni menar också att vår position som högteknologisk exportnation har ett högt miljöpris.
– Ja. Sannolikt har vår tekniska export världsrekord i koldioxidutsläpp per capita. Först när vi medger detta miljöhyckleri kan vi också byta fot. Av alla nationer har antagligen Sverige mest bråttom till elektrifieringen, i alla fall om vi ska behålla initiativet att utveckla vår välfärd. Vi måste medge att vårt gamla teknikarv inte alltid är en tillgång. Landets tekniska byråkrati kan annars lätt sätta stopp för vårt tekniska nytänkande.
Ni menar att elektrifieringen i kombination med hop- och uppkoppling rymmer stor effektiviseringspotential. Förklara!
– Datorer gör elektriciteten betydligt mer smart, billig och effektiv än vi någonsin sett i energiväg. Därför kan exempelvis el-lastbilar halvera kilometerpriset. Hela transport-system kan kopplas ihop och 100-tals el-lastbilar kan optimeras och fungera som en organism. Länkade till lager, butiker, kylskåp, skolkök och din app. Så sparar samhället både utsläpp, pris, tid, spill och sopor. Först då använder vi elens potential fullt ut.
Ni pekar på en utveckling mot mindre lastbilar – samtidigt som branschen jobbar för att tillåta både längre och tyngre lastbilsekipage.
– Ja. I Sveriges satsar vi fortfarande mycket pengar på mer och bättre vägar för de tunga diesellastbilarna. Samtidigt som utvecklingen i världen går åt det rakt motsatta hållet – små eldrivna lastbilar samordnade med datorer. Störst går inte längre först. Nu väntar istället optimering av ”små” 10-tons el-lastbilar.
Ni pekar också ut logistikcheferna som en viktig pusselbit i att göra våra lastbilsflottor fossilfria.
– Det stämmer. Det är inte lastbilsproducenter som kommer att göra landet fossilfritt, utan vid ratten sitter logistikcheferna. Som redan efterfrågar nästa två steg i effektiviseringen; fjärrstyrning och självkörande. Redan i år räknar vi med 100 fjärrstyrda el-lastbilar på svenska vägar. Den största el-flottan i Europa. Och kort därefter väntar de 100 första självkörande lastbilarna.
Ni påstår att Sverige inte ligger längst fram när det gäller elektrifieringen – vilka är det som har ledartröjan?
– Det är faktiskt en rad länder i Asien som ligger långt före oss.