Tusentals besökare på efterlängtad branschmässa minglade runt bland hundratals utställare, lyssnade på föredrag och deltog på frukostmöten.
Efter att ha skjutits upp ett flertal gånger kunde den nya e-handelsmässan ”e-Commerce Expo/Mark Tech Expo/Retail TECH” äntligen arrangeras på Kistamässan den 20-21 april. Mässan — som alltså består av tre olika delmässor — skulle egentligen ha arrangerats redan 2021, men som så mycket annat fick den ställas in på grund av pandemin.
Men nu var det alltså dags, och enligt de utställare och besökare som Transportnytt pratade med under den första dagen var det efterlängtat att äntligen kunna träffas fysiskt igen efter två tunga pandemiår.
— Det känns nästan lite konstigt att ses igen nu när pandemin är över, men det är väldigt kul, säger Evalena Fasth, marketing executive hos Swisslog.
Hon fick medhåll av besökaren Kajsa Leed, sales development representative vid företaget Qbank DAM:
— Det märks att folk har längtat efter det här, det är verkligen jättekul.
Över hundra personer från olika delar av e-handelssektorn talade på konferensdelen och på de öppna scenerna under de två dagarna. Bland alla talare kan nämnas Amazons Sverige-chef Gulfem Toygar, NA-KD:s grundare Jarno Vanhatapio och Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Totalt cirka 6 000 besökare hade anmält sig till mässan, och bland de 275 utställarna kan nämnas AJ Produkter, Linde Material Handling, Element Logic, GBD Lagersystem, Maersk Sverige, Instabox, Logicenters, Logistic Contractor och Widrikson Logistik.
Ett längre reportage från e-handelsmässan kommer i Transportnytt nr 4-2022.
Evalena Fasth, marketing executive hos Swisslog, tillsammans med kollegorna (fr v) Magnus Rosén och Johan Petersén.
Kajsa Leed (t v), sales development representative hos företaget Qbank DAM, tillsammans med kollegorna (fr v) Eloisa Bahto och Alexandra Hagman.