Uppryckning pågår men ännu är Postnordkoncernens lönsamhet alldeles för låg. Det framhåller vd:n Håkan Ericsson, som nu vill höja takten i omställningen från brev mot Nordentäckande näthandel.
Av varje hundralapp som Postnord säljer tjänster för årligen blir i snitt mindre än en krona kvar till ägarna på sista vinstraden. Den lönsamheten duger inte, gjorde koncernchefen Håkan Ericsson klart i samband med att bokslutskommunikén för 2013 släpptes den 21 februari.
I en intervju för företagets personaltidning Nyhetsposten beskriver han hur flera åtgärder som genomförs nu är tänkta att stärka lönsamheten på sikt.
– Ett exempel är e-handeln. Där har vi en oerhört stark position, men vi ska stärka den ytterligare. Vi ska bli mer nordiska och lansera fler samordnade lösningar gentemot kunderna, säger Håkan Ericsson till sin interntidning.
– Prispressen är tuff, men e-handelssegmentet växer kraftigt, noterar han också.
Grundbilden är förstås att det skickas ständigt mindre brev, men fler och fler varor som köpts på nätet. Under 2013 minskade brevvolymen 5 procent. Affärsområdet logistik växte 14 procent varav den organiska tillväxten utgjorde 3 procentenheter, förvärv resten. Strålfors vände till ett litet positivt rörelseresultat, efter röda siffror året innan.
Totalt omsatte Postnordkoncernen 39,5 miljarder kronor under 2013, en ökning med 3 procent gentemot 2012 när man bortser från valutaeffekter. Rörelseresultatet förbättrades från 511 till 676 miljoner kronor. Resultatet på sista raden gick upp från 247 till 322 miljoner kronor.