Minskad omsättning för e-handeln under årets första kvartal — färre konsumenter handlar för lägre belopp.
Enligt Svensk Handels E-handelsindikator backade e-handelns omsättning under årets första tre månader med 13 procent jämfört med förra året. Svensk Handel påpekar dock att 2021 var ett rekordår för e-handeln, vilket gör jämförelser svårbedömda.
— E-handeln kommer under hela 2022 att behöva brottas med de mycket höga jämförelsetalen från 2021. Utan pandemin kan man inte vänta sig nya försäljningsrekord på kort sikt inom e-handeln och det mesta talar för att omsättningen blir lägre i år än 2021. Det hindrar dock inte att e-handeln, som nu i mars, faktiskt steg med drygt 2 miljarder kronor jämfört med månaden innan, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Svårigheterna att jämföra med rekordåret 2021 visar sig även när det gäller hur många av konsumenterna som handlar via nätet. Enligt Svensk Handel minskade visserligen andelen e-handelskonsumenter i mars 2022 jämfört med samma månad förra året (från 71 procent till 67 procent), men samtidigt så ökade andelen e-handelskonsumenter från februari till mars i år.
Enligt Johan Davidson är det dock framförallt ett genomsnittligt minskat köpbelopp hos e-handelskonsumenterna som påverkar den minskade omsättningen — konsumenterna handlar alltså för lägre summor.
— De genomsnittliga köpbeloppen är huvudförklaringen till den lägre omsättningen inom e-handeln när vi jämför med 2021. Utvecklingen inom e-handeln mattas nu av, men det är också ett faktum att det genomsnittliga köpbeloppet i mars 2022 var 70 procent högre än precis före pandemin. Den relativt höga omsättningen inom e-handeln skyms av rekordåret 2021, säger Johan Davidson.
Här hittar du den senaste E-handelsindikatorn från Svensk Handel.