Fortsatt inbromsning för e-handeln — juni är årets hittills sämsta månad.
Uppgifterna om e-handelns nedåtspiral kommer från Svensk Handel, som nyligen publicerat sin senaste E-handelsindiktator.
Enligt rapporten har omsättningen för den svenska e-handeln under årets sju första månader minskat med 14 procent jämfört med föregående år.
Inkluderar man den e-handel som sker från utländska aktörer är minskningen 16 procent.
”Håller hårdare i plånboken”
Orsaken uppges vara dels att pandemin släppt sitt grepp, dels att den svenska ekonomin har försvagats.
— E-handelns omsättning fortsätter ner från höga nivåer. Att pandemirestriktionerna är avvecklade fortsätter förstås att spela roll för e-handeln när vi jämför med föregående års försäljning. Men nu adderas även effekterna av att hushållen håller hårdare i plånboken när inflationen är rekordhög och räntorna stiger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
20 procent ned
Sämst månad hittills är juni, där omsättningen minskade med cirka 20 procent jämfört med juni förra året. Även juli var en svag månad, då omsättningen minskade med cirka 10 procent jämfört med juli 2021.
En bakomliggande orsak uppges vara att de genomsnittliga köpbeloppen per konsument har minskat, vilket gäller både den svenska och utländska e-handeln.
— Till och med juli i år har e-handeln från utlandet omsatt nästan 3 miljarder kronor mindre än motsvarande period 2021. Det osäkra omvärldsläget, högre fraktkostnader, en svag kronkurs, inflation och svagare konjunktur är faktorer som bidrar till detta, kommenterar Johan Davidson.