350 DHL-lager i Nordamerika kan se fram emot tekniska uppgraderingar när logistikdivisionen DHL Supply Chain öronmärker motsvarande 3 miljarder kronor för ändamålet.
DHL Supply Chain tycker sig se ett generellt växande behov av högre tekniknivå hos sina kunder, men nämner särskilt utmaningarna kring så kallad omnikanalshandel, där leveranser går ömsom till återförsäljare och ömsom hem till e-handlande privatpersoner.
Pengarna ska användas för framväxande teknikområden och så kallade transportkontrolltorn. Satsningen inom den nordamerikanska delen av DHL Supply Chain omfattar 300 miljoner dollar, tilltänkta för 350 av de 430 anläggningarna i regionen.
Precisa lösningar kommer att se olika ut från kund till kund, konstaterar DHL, men sammantaget säger sig företaget följa en global digitaliseringsstrategi. Aktuella teknikområden som listas är robotteknik, förstärkt verklighet (AR), robotiserad processautomatisering, sakernas internet (IoT). samt företagets egen spårningslösning Mysupplychain.