
80 000 postombud över Europa spelar sin roll när DHL lanserar en ny returtjänst, riktad till nätbutiker med privatpersoner som kunder.
DHL easy return blir namnet på den nya tjänsten för returfrakter från privatkunderna. Returer är ett stort bekymmer för många nätdetaljister, inte minst när det gäller kläder, och DHL räknar returhanteringen till de faktorer som är mest hämmande för näthandel över nationsgränserna inom EU idag.
Verksamheten sköts inom DHL Global Mail, den del av fraktjätten som är inriktad på internationell post samt paket från företag till konsumenter. Tjänsten görs tillgänglig för EU-baserade näthandlare, från början i 19 länder men vid årsslutet ska alla 27 EU-länder vara med. Returfraktsetiketter kan skapas via en webbportal där försändelserna också kan följas. För handlarna kommer flödena från nästan alla EU-länder att kunna hanteras på samma sätt. Till att börja med dras nättjänsten igång med språken engelska, franska, tyska och nederländska.