DFDS Logistics AB har värvat Niklas Andersson som ny vd. Han var driftschef på speditionsföretaget NTEX, en av DFDS Seaways stora kunder och även initiativtagare till den nya Englandsfärjan North Sea Roro. Niklas Andersson börjar i november på kontoret i Göteborg.
Niklas Andersson kommer att ansvara för en personalstyrka på 45 personer och en verksamhet som innefattar transporter av hel- och partilaster till och från Storbritannien, Irland, Baltikum, CIS-länderna, Ryssland, Italien, Frankrike, Belgien och Spanien. DFDS Logistics i Sverige bedriver sin verksamhet i lagerlokaler på 15 000 kvm i Göteborg och har tillgång till en DFDS-pool med 2 500 trailrar.
Thomas Ström, NTEX vd, ser övertagandet som ett led i DFDS kamp mot den nya konkurrenten på Nordsjön, NSR, North Sea Roro. NTEX var initiativtagare till detta rederi och äger 19,5 procent.
– Ingen är livegen, men att ta över vår driftschef genom att visa upp plånboken, är djupt otillfredställande. Thomas Ström ser ändå DFDS prissättning som långt allvarligare. När NSR startades sade DFDS upp fraktavtalet med NTEX.
– Vi anlitar fortfarande DFDS, de dagar North Sea Roro inte går. Men vi tvingas betala mer än konkurrenterna. Vi har anmält rederiet till EU-kommissionens konkurrensdirektorat för missbruk av sin dominerande ställning på marknaden.
– Vi letar hela tiden nya volymer, säger Dan Ericsson, vd i North Sea Roro. Men vi vill inte ha en monopolsituation, det finns plats för både oss och DFDS. Vi märker priskriget, men vi har inte startat det och vi vill inte ha ett krig.
– Än går vi inte ihop ekonomiskt, men trots lägre volymer i somras överträffade vi prognosen. Nu räknar vi med att hösten ska ge positiva effekter.
DFDS reagerade med en vinstvarning, när NSR startade i början av året. Nu har DFDS AS rapporterat en förlust på 106 miljoner danska kronor första halvåret. Informationsdirektör Gert Jakobsen vill inte, innan man svarat på konkurrensdirektoratets brev, uttala sig om konkurrensläget på Nordsjön, inte heller om beskyllningen, att man av NTEX tar ut högre priser.
Att DFDS Logistics hämtade sin nye vd från NTEX kan jämföras med att NSR tog över hela DFDS Seaways ABs ledningsgrupp med Dan Ericsson, Peter Kleberg och Lennart Dahlbäck. Se också DFDS får konkurrens på Englandslinjen.