Nästa år börjar de nya reglerna om svavelbegränsningar gälla. DFDS Seaways satsar totalt motsvarande en halv miljard kronor på skrubbrar för upp till tjugo fartyg. Alfa Laval levererar tekniken. Svavelreglerna innebär ökade fraktpriser, DFDS räknar med att ha en bättre bild av konsekvenserna för priserna till sommaren.
DFDS har använt skrubberteknik sedan 2009. Då försågs roro-fartyget Ficaria Seaways med ett reningssystem för rökgaser från Alfa Laval. Ficaria idag går idag i linjetrafik mellan Göteborg och Immingham.
Rederiet fortsätter med installationerna av skrubbrar. Inför kommande årsskifte ska totalt tolv av DFDS fartyg vara försedda med skrubbrar. Det är bland annat Ficarias alla systerfartyg – ”blombåtarna” Magnolia, Petunia, Begonia osv som dagligen går till England och Belgien med rullande gods.
Under 2015 kommer skrubbrar att installeras på upp till åtta av DFDS fartyg. Nästan hälften av flottan på omkring 40 fartyg kommer därmed att använda skrubberteknik. De fartygen kan därför fortsätta att använda dagens bränsle med 1 procents svavelhalt även när de nya svavelreglerna har trätt i kraft.
– Att göra efterinstallationer med skrubbertekniken passar inte alla fartyg. Skrubbern väger närmare 80 ton och ska monteras vid skorstenen. Det förändrar tyngdpunkt och egenskaper hos fartygen, konstaterar försäljningschef David Forsberg på DFDS Seaways AB.
Övriga fartyg i DFDS flotta i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen måste gå över till bränsle med 0,1 procents svavelhalt som kostar betydligt mer än dagens bunkerolja.
– Bygger man nytt kan fartygen anpassas till de nya svavelreglerna. Då är nog gasdrift förstahandsvalet säger David Forsberg.
Enligt DFDS innebär de nya svavelreglerna ökade bränslekostnader på motsvarande 2000 – 3000 kronor per ton. Beräkningar för olika marknader i området för svavelbegränsningar ger vi handen om att prisökningarna kommer att hamna på mellan 5 och 20 procent.
– Vi försöker hitta olika vägar för att kunna erbjuda så konkurrenskraftiga priser som möjligt. Det handlar inte bara om skrubberteknik. Vi ser kanske över turlistorna för att minska liggetider och införa lägre hastigheter. En sån sak som nya bottenfärger kan också spela roll, säger David Forsberg.