
DFDS Seaways minskar kapaciteten på linjen Göteborg-Immingham som en konsekvens av att det nybildade rederiet North Sea Roro i januari öppnade en ny linje mellan Göteborg och Killingholme, nära Immingham.
DFDS linjer till England och Belgien från Göteborg betjänas av sex systerfartyg. Tre av dem, Ficaria Seaways, Tor Freesia och Tor Begonia har tidigare förlängts med 30 meter och fått lastkapaciteten höjd med 25 procent.
De gick tidigare på linjen Göteborg-Immingham, men flyttades över till Göteborg-Gent i början på sommaren. De kortare fartygen, Primula Seaways, Petunia Seaways och Magnolia Seaways flyttas i sin tur över till Englandslinjen.
Regulariteten förändras inte, fartygen fortsätter där att gå sex gånger i veckan. Däremot minskas turtätheten på Göteborg-Gent från sex till fem gånger i veckan.
Det är både lågkonjunkturen i England och den nya konkurrensen som lett till beslutet att flytta färjorna. Trafiken på Belgien utvecklas däremot positivt tack vare nya volymer från Volvo, säger man hos DFDS.
North Sea Roros vd Mårten Carlquist avstår från att svara på vår fråga om lastutvecklingen för den nya linjen. Den betjänas av två fartyg som går tre gånger i veckan i vardera riktningen.
Nils Erik Lindell