Jula tillsatte 70 extramedarbetare för att klara ”Black Friday”-leveranserna från sin e-handel, vilken öppnats så sent som i år. Tillväxten för den nya handlarhelgen har tagit detaljister med överraskning både internationellt och i Sverige de senaste åren.
– Vi har försökt att bygga vår e-handel väldigt skalbart, genom att använda samma delar som i varuhanteringen för varuhusen, berättar Julas logistikdirektör Lennart Karlsson för Transportnytt på torsdagen inför helgen.
– Vi har till exempel samma truckar och samma röstplockssystem, och vi plockar på ett sätt som gör att alla kan förflytta sig mellan de olika delarna. Så vi ska kunna takta upp med flera tusen procent om det behövs. Men sen ska det trimmas, så black Friday blir ett test på hur vi har lyckats.
Jula väntar sig att många erbjudanden på webben kommer att locka kunder till någon av kedjans närmare hundra fysiska butiker, och i det flödet har planering och uppbullning pågått sedan sex veckor.
Black Friday-fenomenet har sitt urspung i USA, där handlare genom en tidig helg med kraftiga rabatter ville förlänga julhandeln – för att kapa själva jultoppen och driva upp totalförsäljningen. Fredagen i fråga ligger vid tacksägelsehelgen, som överlag firas högtidligt i USA, och den påföljande måndagen har e-handlarna adopterat som sin under benämningen ”cyber Monday”. När utlovade snabba leveranser sedan ska förverkligas har det på sina håll uppstått kaos i logistikledet, exempelvis i England 2014. Och från fysiska butiker har det funnits gott om youtubefilmer på kunder som slåss, också det fysiskt, om sista exemplaren av lockvaror.
I Sverige kom genombrottet 2015, och vad gällde paketvolymerna efter helgen i fråga så noterade Postnord förra året ytterligare en 34-procentig ökning 2016.
Hos Netonnet, med bas i Borås, yttrar sig laddandet för den kommande helgen i en ny automatisk sorteringsanläggning ditställd av Postnord, se separat artikel.
– Black Friday har vuxit fram som en väldigt stor aktivitet för oss, säger Netonnets logistikchef Stefan Svensson.
– På ett sätt är det en logistisk mardröm där man får stora flöden på kort tid. Men samtidigt är det roligt, och ett sätt att testa gränserna för vad logistiken klarar – och vi kommer att klara det galant i år också.
Alexander Kristofersson