En helt ny Renault Kangoo når i dagarna de svenska kunderna. Transportnytt har som första och än så länge enda tidning i Sverige lyckats låna ett exemplar av nya Kangoo. Läs vår transportbilsexpert Christer Anderssons provkörning av bilen!
Den här bilen har vi väntat på i flera år, alltså nya Renault Kangoo. Och efter vår första provkörning bedömer vi att den kommer att bli konkurrenskraftig i transportbilarnas bredaste storleksklass, alltså den storlek som i Sverige domineras av VW Caddy, främst skuggad av Stellantis-trion Peugeot Partner, Citroën Berlingo och Opel Combo samt samproducerade Toyota Proace. Även Ford Connect surrar i det här getingboet.
BILDEN T H: Unikt för nya Renault Kangoo – Sidodörren saknar B-stolpe och passagerarstolen går att fälla ner i golvet. Ett lättåtkomligt plant lastutrymme med en öppning på hela 146,6 centimeter. Halva mellanväggen är gallerförsedd och viks in mot förarplatsen.
Foto: Christer Andersson
Den förra Kangoo-generationen levde på övertid vilket i kombination med en del märkliga marknadsbeslut ledde till att Renaults transportbilar tappade fäste i den svenska bilförsäljningen. Nu är man tillbaka där man hör hemma, på tredjeplatsen i registreringsstatistiken, efter VW och Ford.
Blanda inte ihop nya Kangoo Van med nya Renault Express, kortprovad i förra numret av Transportnytt. Utseendemässigt liknande Renault Express är en betydligt enklare efterföljare, under Renaults namn, till lågprisbilen Dacia Dokker och liksom denna byggd i Tanger i Marocko.
Nya Kangoo Van tillverkas liksom tidigare i franska Maubege på en för transportbilarna helt ny plattform. Där har Kangoo byggts i olika versioner sedan 1997 i nära 4,2 miljoner exemplar. Kangoo Van tillverkas i två längder, mot tre för föregångaren, samt med diesel-, bensin- och under första halvan av 2022 även med elmotor.
Förra gången Kango uppdaterades var 2019. Då var nyheten att den gick att få med automatlåda även för dieselversionerna och att elversionen fick förlängd räckvidd upp till teoretiska 27 mil.
Dagens tre dieselmotorer är på 1 461 kubikcentimeter och för Sverige kommer man att använda de två starkaste på 70 kW/95 hk och 85 kW/115 hk samt en av två bensinmotorer på 1 333 kubikcentimeter vilken lämnar 96 kW/130 hk. Dessutom med manuell eller automatisk växellåda. Och, som alla andra i den här klassen, även i en personbilsregistrerad version.
Skåputrymmet är 3,3 kubikmeter i den korta standardversionen och 4,2 kubikmeter i den långa. Aningen större än i föregångaren och som jämförelse även något större än i nya VW Caddy. En intressant nyhet är att sidodörrens öppning i standardversionen är så bred som 146,6 centimeter. Den i särklass bredaste öppningen i storleksklassen och nästan dubbelt så bred som i föregångaren. Det stora gapet har man uppnått genom att ta bort B-stolpen.
Transportnytts provbil var den korta standardlängden med extra bred sidodörr. Vi har kört det första exemplaret som hittat till Sverige och detta flera månader innan bilens officiella introduktion på marknaden. Vad som blir standard eller tillval av en omfattande utrustning, eller bilens pris, är uppgifter som Renault lär dela med sig av när lanseringen av nya Kangoo närmar sig.
Det helt nya utseendet är tilltalande och vi gillar de stora mattsvarta stötfångarna av plast men saknar mattsvarta sköldar mot småskador längs sidorna. Innerskärmarna är av plast både fram och bak men det finns inga stänkskydd. Det är förberett för lastbärare på taket.
Kangoo Van har bra belysning, men inga strålkastarspolare. Bra bakljusarrangemang med blinkers synliga från sidan och högt placerat bromsljus. Vindrutetorkarna går inte att lyfta upp för rengöring, de hindras av motorhuven.
Insteget är ovanligt bra via vidöppnande dörrar vilka på båda sidorna går att öppna i hela 90 grader. Inredningen domineras av svart och grå plast med apelsinskalsyta mot speglingar och reflexer. Gäller även vindrutestolpen och innertaket. Golvet har en lätt avtorkbar gummimatta. Halva mellanväggen är av plast med en liten genomsiktsruta och den högra halvan består av ett invikbart galler för att kunna öka lastutrymmets längd.
Som förare sitter vi bra i en lagom hård stol med textilklädsel och sidovalkar i ett läderliknande material. Gäller även ryggstödet. Förarstolen är justerbar manuellt bakifrån-framåt-uppåt. Som småvuxen hade vi gärna kunnat höja den något mer. Framkanten är inte separat justerbar i höjdled och ryggstödslutningen är inte steglös. Det är däremot svankstödet som regleras av en spak på högersidan av ryggstödet. Skjutmånen är tillräcklig, utom för riktigt storvuxna.
BILDEN T H: De asymmetriska bakdörrarna till skåpet låser i 90 graders öppning, men tyvärr inte när de öppnas i 180-grader varför de lätt blåser igen. Sex lastsäkringsöglor i golvet och tre i midjehöjd på vänstersidan och en på högersidan. Bra ledbelysning i taket. Foto: Christer Andersson
De asymmetriskt öppnande bakdörrarna ger bra åtkomst men spärrar inte när de öppnas i 180 grader varför de lätt blåser igen. Bra ledbelysning och 10 lastsäkringsöglor i provbilen.
Passagerarstolen saknar justeringsmöjligheter på grund av konstruktionen med det utökade lastutrymmet och stolen är nerfällbar i golvet. Bilen kommer också att finnas med tre säten i bredd, men då naturligtvis utan möjligheten att förlänga lastutrymmet.
Ratten är justerbar åt två håll och har en behaglig greppyta, men vi gillar inte att den är lätt tillplattad i överkant. En ratt skall vara rund. Dessutom skymmer rattkransen effektivt instrumenten med artikelförfattarens favoritkörställning. Instrument som avläses analogt i två runda urtavlor. Däremellan en mindre informationsdisplay.
En stor touchskärm mitt på panelen, vilken trots att det handlar om en helt ny bil, ser ut att vara dithängd i efterhand. Skärmen innehåller information om multimediasystemet Easy link och flera nya körhjälpmedel inklusive en digital backspegel.
Skärmen har den bästa bild vi sett för backkameran – stor, skarp och med bra färger. Dessutom ger den perfekt sikt av dragkroken vilket förenklar koppling av släp.
Reglage och manövertangenter är logiskt välplacerade och belysta. Sedvanliga ljus- och spolarfunktioner i spakar under ratten liksom radiofunktioner varför man inte tvingas ta blicken från vägbana under färd för att ”fumla” på pekskärmen.
Farthållarfunktioner i vänster ratteker och telefon med mera i den högra. Dörrlåsen, elfönsterhissarna och backspeglarna manövreras med tangenter på förardörrens armstöd. Filhållningen, instrumentbelysning, höjdjustering av strålkastarna och avstängning av antisladdsystemet i fyra tangenter på panelen till vänster under ratten.
På panelen, under pekskärmen, sköts värmen för elstol, Eco-läge, varningsblinkers, dörrlås och de automatiska parkeringshjälpen.
Förvaringsmöjligheterna i hytten är tämligen väl tillgodosedda, även om vi saknar ett ”arbetsbord. Ganska små kartfack i dörrarna och ett stort utdragbart handskfack framför passageraren. Tyvärr ej låsbart. Ett ganska stort fack under lock mellan sätena. Fungerar även som armstöd för föraren. Vi irriteras av att dra armbågen i locket det vid växling.
Dessutom ett stort bra förvaringsfack ovanpå panelen som skulle varit ännu bättre om det haft ett lock eller en större skärm. Förvarar man något där under färd speglas det i vindrutan. Lär dom sig aldrig? Det finns också ett mindre fack under lock ovanpå panelen framför föraren. Men, man får vara försiktig och inte öppnar det under färd. Då skyms sikten framåt effektivt.
BILDEN T H: Bra insteg, förardörren öppnar i 90 grader till en komfortabel förarplats. Vi saknar ett speglingskyddande lock över förvaringen ovanpå panelen och touchskärmen ser ut att vara dithängd i efterskott. Foto: Christer Andersson
Utöver detta några småfack och en utmärkt förvaringshylla i taket ovanför vindrutan. En hylla som övergår i kurvhandtag på båda sidorna.
Beträffande sikten störs denna av att man sitter lågt även med höjd stol vilket påverkar närsikten för en kortvuxen förare. Detta kompenseras dock av elektronik vid presicionsparkering och dessutom finns parkeringsassistans. Ingen genomsikt eftersom fönster i bakdörrarna inte är standard. Däremot bra ytterbackspeglar.
Men det finns brister. Trots små rutor bakom vindrutestolparna är dessa osedvanligt sikthämmande vid korsningar och liknande. Solskydden klarar sin uppgift framåt, men absolut inte vid sidoljus och vindrutetorkarna lämnar en minst 3 centimeter osvept sektion till vänster. Ett plus är en panoramabackspegel på insidan av passagerarsolskyddet som klarar ”den döda vinkeln”.
Säkerheten innefattar naturligtvis trepunktsbälten där förarsidan har ett i höjdled justerbart yttre fäste. Däremot inte på passagerarsidan där bältet på grund av det vikbara gallret till ett förstorat skåputrymme kräver att bältet fästs åt ”fel håll”. Huvudskydden är enbart justerbara i höjdled. Krockkudde på båda sidorna liksom sidokrockkuddar. Urkopplingsbar på passagerarsidan.
I övrigt noterar vi riktad belysning i taket åt båda hållen.
Vi gillar att motorhuven öppnas med gasdämpare. Det är trångt runt den tvärställda 1,5-litersdieln, men alla förarkontroller och påfyllningar är väl markerade och åtkomliga. Gäller i stort sett även lampbyten. Bra med en stänkplåt under motorn.
Sidodörren är ett kapitel för sig, och det är här vi kommer till bilens främsta innovation. Den saknar nämligen B-stolpe och passagerarstolen går att fälla ner i golvet varvid det bildas ett lättåtkomligt plant lastutrymme med en öppning på hela 146,6 cm i och med att halva mellanväggen är gallerförsedd och viks in mot förarplatsen. Suveränt. Se bild.
Systemet kallas för ”Easy Side Access” och det kan som tillval kompletteras med infällbara lasthållare i taket där man kan förvara långa föremål med bibehållet utrymme på golvet.
Utan, eller med låg last, likställer vi Kangoo Van med att köra en personbil med inte alltför stötig gång. Tyvärr är det inte så man använder ett arbetsredskap. När vi provade bilen med tillåten maxlast på 633 kilo blev den obehagligt instabil med alldeles för mjuk fjädring och dämpning samt med sena reaktioner på styrutslag. Absolut inte i klass med konkurrenterna. Här behövs en hårdare fjädring.
Dessutom är ljudnivån i högsta laget vilket till viss del kan bero på att halva mellanväggen är oisolerad. Vid motorvägsfarten 110 km/tim mätte vi upp hela 71 decibel på sexans växel och 69 decibel på fyran och femman. Vid 90 km/tim var motsvarande värden 65-, 66- och 67 decibel och vid 70 km/tim på sexan 64 decibel och 64 på femman och fyran.
Vår snittförbrukning med maxlast under distributionsrundan blev 6,5 l/100 km, vilket är fullt godkänt.
Av Christer Andersson
Provkörningsredaktör
Ekonomi
Pris, inkl. moms: Ej fastställt vid vår pressläggning.
Fordonsskatt: Uppgift saknas. Cirka 6 500 kr.
Garantier: Nybil, 3 år eller 10 000 mil. Rost, 12 år. Lack, 3 år. Elektronik, nej.
Serviceintervaller: 2 år eller 30 00 mil
Teknik
Motor: Diesel. Rak 4 cyl. 8 vent. 1 461 cm3. Common-Rail. Max effekt, 70 kW/95 hk vid 3 000-3 750 v/min. Max vridmoment, 260 Nm vid 1 750 -2 000 v/min.
Miljö: Euro 6d-full. Koldioxidutsläpp, Testcykel WLTP. Blandad, 145 g/km. Låg, 154 g/km. Medium, 140 g/km. Hög, 126 g/km. Extra hög, 161 g/km.
Bränsleförbrukning: Testcykel WLTP. Blandad körning, 5,5 l/100/km. Låg, 5,9 l/100 km. Medium 5,4 l/100 km/tim. Hög 4,8 l/100 km. Extra hög, 6,1 l/100 km. Transportnytts snittförbrukning med maxlast, 6,5 l/100 km. Bränsletank 54 liter. AdBlue-tank, 18,6 liter.
Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, drivning fram. Sexväxlad manuell. Stopp & Start.
Prestanda: 0-100 km/tim, Transportnytts provbil, ca 13,6 sek. Full last, ca 18,6 sek. Toppfart, 164 km/tim.
Säkerhet: Förarkrockkudde, passagerarkrockkudde och sidokrockkuddar är standard eller tillval. Två huvudskydd. Trepunktsbälten med i höjdled justerbart övre bältesfäste på förarplatsen.
Chassi: Hjulupphängning: Fram, McPherson-ben. Bak, torsionsaxel med skruvfjädrar och krängningshämmare. Styrning: elektromekanisk servo. Antal rattvarv 2,75. Vänddiameter, 11,75 m. Bromsar: ventilerade skivor fram. Trummor bak. ABS-låsningsfria. Nödbromsassistans. Antispinn och antisladd. Backstarthjälp. Parkeringsradar fram/bak plus stort utbud av assistanssystem.
Last och utrustning
Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 448,8/185,9 (215,9 med speglar)/181,2 cm. Axelavstånd/spårvidd fram-bak, 271,6/157,8-158,8 cm. Hjul, 205/60 R 16 96H. Tjänstevikt, 1 603 kg. Maxlast, 633 kg. Totalvikt, 2 236 kg. Max axelbelastning fram/bak 1 170/1 260 kg. Max sammanlagd bruttovikt, 3 736 kg. Släpvagnsvikt, 1 500 kg.
Lastutrymme: Längd, 156,7 cm. Med nedfälld passagerarstol, 305,3 cm. Bredd, 157,0 cm. Bredd mellan hjulhus, 124,8 cm. Höjd, 121,5 cm. Sidodörr höger: Bredd, 144,6 cm. Bakdörrar: Bredd, 125,6 cm midjehöjd, 119,6 cm. Höjd, 111,5 cm. Lastvolym, 3,3 m3. 3,9 m3 med nedfälld passagerarstol. Lasthöjd över marken, ca 61,0 cm olastad, ca 55,0 cm med maxlast.
Alternativen
Renault Kangoo Van-versioner: Två totallängder och en skåphöjd. Kommer att säljas i Sverige med två dieslar, en bensinmotor och en elmotor. Sexväxlad manuell växellåda, alternativt automatlåda. Även som femsitsig personbil.
Jämförbara konkurrenter: Citroën Berlingo, Fiat Dobló, Ford Transit Connect, Maxus e-Deliver 3, Mercedes Citan, Nissan eNV200, Nissan NV250, Opel Combo, Peugeot Partner, Renault Express, Toyota Proace City. VW Caddy.
Plus & Minus
+ Lastöppningen höger sida
+ Bra insteg till förarplats
+ Komfortabel förarplats
+ Stort utbud av assistanssystem
– Instabil med maxlast
– Hög ljudnivå
– Sikthämmande vindrutestolpar
– Bakdörrarna spärrar ej i 180 grader
– Arbetsyta saknas i hytten