En sänkt reduktionsplikt kräver en historisk satsning på elektrifiering — det skriver Tina Thorsell, samhällspolitisk chef hos Transportföretagen.
Regeringens besked att reduktionsplikten ska sänkas till sex procent från och med 2024 ställer nya krav på staten vad gäller elektrifiering.
Transportföretagen har presenterat en lista med fem förslag till åtgärder som krävs för att möjliggöra klimatomställningen av godstransportsektorn på väg och undvika framtida kostnadssmockor för näringsliv, stat och konsumenter.
1. Förstärk och förläng ”lastbilsbonusen”. En elektriskt driven lastbil är 2–3 gånger så dyr som en med förbränningsmotor. Vi uppmanar därför regeringen att ta efter Tyskland och Österrike exempel där staten kompenserar åkerierna med 80 procent av merkostnaden för en elektrisk lastbil.
2. Inför en omformad klimatbonus för lätta lastbilar. Vi vill se en klimatbonus för lätta lastbilar som stimulerar omställningen till elektrifiering. Passa också på att utnyttja möjligheten att tillåta förare med B-körkort framföra el- eller biogasdrivna lastbilar upp till 4,25 ton. Batterierna stjäl lastkapacitet och med bibehållna regler krävs det fler lätta lastbilar för att transportera samma mängd gods som tidigare.
3. Samla ansvaret för laddinfrastruktur. Att bygga laddstolpar för tung trafik är idag som att gå igenom en snårskog av regler, olika subventionsmöjligheter och tillståndsprocesser. Ansvaret för stöden är fördelat på flera myndigheter. Regeringen bör peka ut en enda myndighet som får ansvaret för tillståndsprocesser, investerings- och informationsstöd för utbyggnad av laddinfrastruktur för transportsektorn.
4. Korta ned tillståndsprocesserna. Utbyggnaden av laddinfrastruktur för såväl lätt som tung trafik pågår för fullt, men om tillståndsprocesserna för att få tillgång till nätet gick fortare kunde det gå ännu snabbare.
5. Utveckla stöd för att bygga megaladdare. Dagens stöd, såsom de regionala elektrifieringspiloterna, är en nödvändig förutsättning för utbyggnaden av laddinfrastrukturen. Det behöver utvecklas stöd för de mer kraftfulla laddarna för tung trafik, så kallade ”megachargers”.
Det behövs en politik som skapar långsiktiga förutsättningar för transportsektorn att ställa om. Klimatpolitiken har varit ryckig och spelreglerna har ändrats med jämna mellanrum. Transportsektorn förtjänar bättre.
Tina Thorsell,
Samhällspolitisk chef hos Transportföretagen