Thomas Ström, vd för transportföretaget NTEX, är starkt kritisk mot Trafikverkets beslut att byta trafikplaneringssystem strax före jul.
Ursäkta mig, men jag måste uttrycka min förundran över Trafikverkets planering. Två veckor före jul genomför denna statliga myndighet ett byte till ett helt nytt trafikplaneringssystem. Det är två veckor innan Sveriges i särklass mest komplicerade resehelg.
Hur är det möjligt?
Alla vet att byte av ett IT-system inom i stort sett alla områden kan vara komplicerat och medföra en del problem ganska lång tid efter själva övergången. De flesta känner också till att desto fler aktörer och individer som berörs, desto större är risken för buggar och andra fel.
Men detta är tydligen något som Trafikverket inte har med i sin planering när man ska införa ett nytt trafikplaneringssystem, som berör alla tågföretag som trafikerar våra järnvägar och som har egna system som måste integreras med myndighetens nya dito.
Det hela ägde rum natten till söndagen 11 december, tredje advent. Branschorganisationen Tågföretagen var väldigt orolig och det är man fortfarande. Bakgrunden till detta är att det nya systemet har prestandautmaningar och att det jobbar långsammare än man sagt och tänkt. Dessutom har det funnits vissa buggar som gjort att de olika tågföretagen, t ex SJ, fått testa det nya systemet mot sina egna väldigt sent.
Vad jag förstår finns det fortfarande risk för problem mellan Trafikverkets nya planeringssystem och de olika tågföretagens egna system. Jag kan inte tolka Lina Lagerroth, branschexpert på Tågföretagen, på annat sätt när hon till Svenska Dagbladet säger: ”att vi är tämligen säkra på att det kommer att vara störningar beror på att vi sett färdplaner som sett väldigt tokiga ut”.
Bakgrunden till det nya planeringssystemet för tågtrafiken är att det tidigare varit mycket gammalt och krävt manuell planering hos Trafikverket. Tågföretagen har inte varit emot att övergå till ett modernare system men de hade hoppats på att övergången skulle bli om ungefär två år, 2024.
Och man kan även tro att de hade önskat en annan tid på året. En tid när det inte redan finns stor risk för förseningar på grund av snö och låga temperaturer. Och inte strax före den mest intensiva resehelgen på året.
Thomas Ström,
vd för transport- och logistikföretaget NTEX