”Det finns ingen gratis frakt – välj fraktalternativ som är schyssta mot individen och miljön.” Det skriver Svenska Transportarbetareförbundet i ett högaktuellt debattinlägg.
Black Week är här och nu börjar e-handelns storsäsong. Vi börjar med julhandeln följt av mellandagsrean. Många företag kommer att erbjuda gratis frakt och gärna hem till din dörr. Men glöm inte att det inte finns någon gratis frakt.
E-handeln har genomgått en kraftig tillväxt det senaste decenniet. I synnerhet under pandemiåret 2020 när den satte tillväxtrekord med en ökad omsättning på hela 400 procent. För att hävda sig i konkurrensen marknadsför sig många näthandlare och transportörer med snabb och gratis frakt.
Ofta kan du välja mellan olika transportörer och med leverans ända hem till dörren. Vi ser att de mest oseriösa bolagen saknar kollektivavtal och är backade av riskkapitalbolag som ständigt går med förlust. Det är också de företagen som brukar erbjuda så kallad ”gratis frakt”. Företagen marknadsför sig inte bara genom gratis frakt utan också som fossilfria, trots att bara tre procent av alla lätta lastbilar i Sverige körs på förnybart bränsle.
Någon har bestämt att det är okej att förlora på transporten för att ta igen någon annanstans i affären. Faktum är att det inte finns någon gratis frakt. Upplägget med gratis frakt är nämligen på bekostnad av arbetares löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö.
Budbilsföretagen som inte är lönsamma, men som ändå är väldigt stora, betalar inte schyssta löner till sina anställda. I många fall anställer de inte förare alls utan tvingar dem till att bli egenanställda. Förarna har dessutom sämre arbetsmiljö då det saknas en ordentlig prioriterad ruttplanering. Rutterna innebär i många fall flera stopp. Det är inte ovanligt att samma företag skickar två bilar till portarna bredvid varandra eller till och med till samma port och låter chaufförerna springa upp för trapporna med varsitt paket. Både klimatet och förarna påverkas negativt av detta upplägg.
Avsaknaden av planering gör att företagen i stället väljer att anställa många förare på deltidskontrakt och vid behov, så att företaget enklare kan precisionsbemanna verksamheten och rutterna. Det här innebär en mycket osäker anställning för förarna. Om företaget dessutom inte betalar övertid och ob-ersättning spelar ruttplaneringen i själva verket ingen större roll.
De som kommer och levererar små paket i en omärkt vit skåpbil klockan 22 en fredagskväll har i de flesta fall inte schyssta villkor. Därför råder Transport dig som konsument att välja ett fraktalternativ där transportören har kollektivavtal och att du i största möjliga mån väljer leveranser till ditt postombud. På så vis möjliggör vi samlastning och planering för transportörerna samt skapar en bättre arbetsmiljö för förare som kör våra paket under e-handelns skördetid. Kom ihåg att det inte finns någon gratis frakt – utan bara någon som har sämre arbetsmiljö och som får uselt betalt.
Läs mer och om vilka som har kollektivavtal här: https://kampanj.transport.se/fri-frakt
Svenska Transportarbetareförbundet