SCA Logistics och Iggesund Paperboard hör till de första kunderna för Stockholmsföretaget Lupnumber. Ett paket av säkerhetsanvisningar för varje anläggning presenteras på nätet, och förses med ett referensnummer som kan stå med i adressen i köruppdraget.
I området runt SCA Logistics Sundsvallsterminal får man inte parkera för att stå över natten. Det får man snabbt reda på om man googlar ”Lup 39359”. Varselklädsel måste bäras inne på området, tomgångskörning är förbjuden, och på en bild ser man att kontoret för fraktdokument nås via en grå dörr i ett rosa väggparti.
– Om ett företag har en fabrik eller ett lager som det kommer lastbilar till så ansvarar det för att chaufförerna informeras om reglerna som gäller för arbetsmiljön och säkerheten. Det som vi främst säljer till att börja med är möjligheten för de platsägande företagen att säkerställa att de lever upp till lagarna och reglerna på arbetsmiljöområdet, säger grundaren Jakob Armö.
Men i förlängningen är förhoppningen att sajten lupnumber.com, och användningen av företagets ”lup-nummer”, ska bli en dominerande lösning för hur säkerhetsinformationen förmedlas till chaufförerna. Gärna över Europa, och helst i hela världen. Texten ”LUP 39359” kan knös in i adressfältet om särskilt utrymme saknas, är tanken, och även direktlänken ”lupnumber.com/39359” torde vara teckensnål nog för de flesta sammanhang.
– Framöver kommer kraven att växa på arbetsmiljön och säkerheten. Många företag har bra rutiner på sina arbetsplatser men det upplevs ofta som komplicerat att kommunicera dem till just lastbilschaufförerna, säger Jakob Armö.
Han har själv bakgrund som lastbilschaufför i Mälardalen och Oslo, men Lupnumber började växa fram under hans tid som logistikstudent vid KTH mer nyligen. Hans medgrundare Eric Hörberg läste datalogi och har utvecklat spel.
Om sajten och numren blir populära kommer fler tjänster att bli naturliga komplement. Redan idag har Lupnumber hakat på funktioner för enkel tillbudsrapportering och för slottidsallokering när chaufförer behöver föranmäla sin ankomst.
Alexander Kristofersson