Statliga Green Cargo planerar för ett nytt nätverk som ska fördubbla bolagets intermodala trafik.
I ansökan till 2023 års tågplan satsar Green Cargo på att växa inom den intermodala trafiken med ett helt nytt nätverk. Enligt bolaget har man utvecklat en app som ska effektivisera vagnsstyrningen så att man därigenom ska kunna erbjuda en ökad transportfrekvens, kortare ledtider och en högre punktlighet.
Satsningen uppges skapa förutsättningar för en godsvolymtillväxt på 2 miljoner ton, vilket motsvarar 10 procent av Green Cargos hela nuvarande transportvolym eller en fördubbling av den befintliga intermodala trafiken.
— Om vår ansökan godkänns kommer vi att kunna erbjuda ett effektivt nätverk för intermodala transporter som en del av vårt befintliga transportnätverk. Det innebär kapade ledtider med upp till ca 30 procent, högre transportfrekvens och framför allt bättre punktlighet. Hanteringen blir förenklad, fyllnadsgraden högre och därmed blir marknadspriserna konkurrenskraftiga och förutsägbara. Det här är faktorer som kunderna efterfrågar, säger Ted Söderholm, vd för Green Cargo, i ett pressmeddelande.
Av pressmeddelandet framgår att det konkret handlar om att godstågen ska byggas i förutbestämda vagnsgrupper i ett effektiviserat vagnstyrningssystem, planerade utifrån de intermodala kundernas behov med färre stopp längs vägen. Därmed ska ledtiderna kortas rejält under resans gång.
Det nya nätverket ska också möjliggöra till- eller avkoppling av vagnsgrupper vid stopp längs vägen. På så sätt ska fyllnadsgraden ökas, liksom kostnadseffektiviteten i tågen samt möjligheterna att skala upp kapaciteten i takt med efterfrågan.
Med bättre vagnssammansättning ska tågen också kunna köra i högre hastigheter. vilket i sin tur ska kunna påverka punktlighet och ledtider positivt.