Västbo Transport utökar sin flotta med fem biogasfordon. Samtidigt ska en tankstation för biogas byggas på åkeriets terminal i Smålandsstenar.
När biogasföretaget Småländska Bränslen kontaktade Västbo Transport om att få etablera en tankstation för biogas på åkeriets mark bestämde sig åkeriet för att köpa in fem biogasfordon. Bilarna, som levereras om ungefär ett år, är tvåaxliga distributionsbilar avsedda för närområdet och blir de första biogasdrivna fordonen i åkeriets flotta.
— Tidigare har infrastrukturen och det faktum att det inte finns så många tankstationer för biogas varit ett hinder. Men nu när Småländska Bränslen väljer att bygga en tankstation på vår terminal så blir ju tankningen inget problem, säger Jacob Axelsson, vd för Västbo Transport.
Gödsel och avfall
Biogasen kommer att produceras i regionen, som Småländska Bränslen köper in dels från en anläggning i Alvesta och dels från Jönköpings kommun. Enligt Jacob Axelsson görs gasen i Alvesta på kogödsel och slaktavfall, medan man i Jönköping använder matavfall och avloppsvatten för att tillverka gasen.
— Just det faktum att Småländska Bränslen kunde visa var gasen kommer ifrån var också en anledning till att vi ville satsa på det här, säger Jacob Axelsson.
Räckvidd: 50 mil
De fem fordonen är femcylindriga Scania-lastbilar av typ P340 med 9-litersmotorer, som kommer att köra i en radie på 10-15 mil samtidigt som den maximala räckvidden är cirka 50 mil. Fordonen kommer att köras på komprimerad gas.
— De här fordonen är tystare och går jämnare än sina dieselvarianter, säger Jacob Axelsson, som lyfter fram ytterligare en fördel med de biogasdrivna fordonen:
— Investeringskostnad och underhållskostnad är något högre för en biogasbil jämfört med en dieselbil. Men bränslepriset per mil är lägre och så kommer det nog se ut även framöver. Jag tror fler kommer att göra som vi, om bara infrastrukturen kommer på plats.
Klimatklivet stöttar
Biogasstationen som ska byggas på åkeriets terminal blir publik och väntas vara på plats inom ett år. En förutsättning för att stationen kan byggas är att ägaren Småländska Bränslen får stöd från Naturvårdsverket och deras program Klimatklivet. Enligt företagets vd Stefan Hermansson har man sedan tidigare en beviljad ansökan för en station på en annan adress i området, som man nu helt enkelt flyttar över till den planerade stationen hos Västbo Transport.
— Det gör att vi med stor sannolikhet får detta beviljat, säger Stefan Hermansson, vars företag i nuläget har 15 tankstationer i Småland och Blekinge för uteslutande svensk biogas.
— Vi ser en enormt ökande efterfrågan på biogas. Det handlar bara om att åkerier och transportköpare får upp ögonen för att biogas verkligen fungerar och inte är någon science fiction.