Stena Line sätter in två nya färjor på en av sina arton rutter i Europa. De nya fartygen genomgår nu en omfattande modernisering, vilken också innefattar en förlängning av skrovet.
Nästa år sätts två nya fartyg in på Stena Lines linje Nynäshamn-Ventspils (Lettland). De nya fartygen kommer att vara längre, vilket innebär att fraktkapaciteten på linjen med de nya fartygen ökar med 30 procent jämfört med idag.
Der nya fartygen, som är så kallade RoPax-färjor, får namnen Stena Lagan och Stena Mersey. Fartygen genomgår just nu en omfattande modernisering, vilken bland annat innebär att de får en ny inredning i samma stil som Stena Lines fem nybyggda fartyg.
Ombyggnaden av de två fartygen som ska sättas in på linjen Nynäshamn-Ventspils innebär också att deras skrov förlängs med ett 36 meter långt mittstycke. Förlängningen innebär att fartygen får ett separat bildäck och att på- och avlastning kan ske enligt ”drive through”-principen.
Ombyggnaden innebär också att Stena Lagan och Stena Mersey förses med ”Truckers Lounge”, det vill säga en matservering enbart avsedd för lastbilsförare, en ny butik och en lounge med vilstolar samt ett soldäck.
De två färjorna har tidigare gått på Stena Lines linje Belfast-Liverpool och är byggda 2005 på det italienska varvet Visentini.
Bilderna: Ovan syns ett av de två fartygen, där fören byggs om för att anpassas till drive through-lastning. De två bilderna underst visar hur fartygsskroven kapas vid mitten för att förlängas med en ny 36 meter lång sektion. Foto: Stena