Fler leveranstillfällen men färre transportkilometer – och en mera levande landsbygd. Det blev resultatet när åkeriet SNX Logistic på eget initiativ samordnade godsleveranserna ut till småorterna längst ut i Ljusdals kommun.
Som enda åkeri med säte i Ljusdal i Hälsingland har SNX Logistic idag en nyckelroll för att butiker på tre småorter i kommunens randområden kan upprätthålla en fungerande service. Men för några år sedan var utvecklingen var på väg åt motsatt håll:
– Tidigare gjorde vi som de flesta andra i branschen att vi hade en eller två leveransdagar i veckan ända tills vi tillsammans med övriga aktörer för drygt tre år sedan blev inbjudna till möte av Ljusdals kommuns näringslivskontor. Det här mötet var i samma veva som Bussgods lade ned här i Ljusdal. Så butikerna i Los och Ramsjö blev oroliga eftersom leveranserna glesades ut och Arla meddelade att det hade blivit för dyrt att fortsätta att leverera ut mjölk till de butikerna, berättar SNX Logistics ägare Thomas Nilsson, och fortsätter:
Många var inbjudna till mötet men det var bara jag och min kollega Bosse som kom från transportnäringen. På mötet var det en livsmedelshandlare som förde fram önskemålet om att få leveranser till sin butik två dagar i veckan. Och då sade jag till henne att vi kunde ordna det.
Efter mötet funderade Thomas Nilsson och platschefen Bo Sundqvist på hur de skulle lösa lanthandlarens leveransbehov, som de lovat. De tog kontakt med bland annat bagerier, åkerier och speditörer i området.
SNX Logistik lyckades till sist etablera ett samarbete med tillräckligt många aktörer för att kunna fungera som en distributionshubb för Ljusdals kommuns glesbygd, där Postnord, Schenker och flera andra kunder betalar dem för att lasta och distribuera bland annat paket och livsmedel ut till butiker i byarna Los, Ramsjö och Kårböle några mil utanför Ljusdal:
– Men det visade sig ganska snart att det inte räckte med att köra ut på måndagar och onsdagar, för volymerna blev för höga. Därför kör vi numera ut även på fredagar.
Fler aktörer har sedan starten inlett samarbete med deras hubb. Man kör också ut en hel del kylvaror med egen kylbil, men har inte tillgång till kylförvaring i hubben:
– Det lastas alltid direkt över i en kylbil när vi får in det. När vi behöver lagra kylvaror vi får in över natten så har vi ett avtal med ett företag här i stan där vi kan hyra plats i deras kylrum, inflikar Bo Sundqvist.
Thomas och Bosse menar att deras sätt att samordna distribution av gods ut till slutkunder på landsbygden inte är unikt:
– Egentligen är det nog många mindre transportföretag som jobbar på samma sätt som vi gör. Problemet är att de stora drakarna gör det inte. Vi samarbetar med alla med alla som vill samarbeta med oss, säger Thomas.
Satsningen på att skapa en distributionshubb har inte krävt några investeringar, utöver att man behövt anställa en till chaufför.
– I början körde vi med en liten paketbil och idag kör vi med en stor bil som tar 18 pallar, och den går i regel full, säger Bo Sundqvist och tillägger att volymökningen långt ifrån bara beror på den ökade e-handeln:
– Det är allt från livsmedel till läkemedel och Systembolaget. Vi har dammsugit marknaden ordentligt, men det finns mer att hämta. Sedan händer det att vi tappar kunder ibland, men då är det bara att ligga på och hitta nya kunder.
Genom att agera distributionshubb och sköta transporten ut till slutkund åt tiotalet aktörer så har SNX Logistic fått en stark lokal förankring – något som underlättar både för dem och för kunderna, menar Bo Sundqvist:
– Vi får en väldigt bra kontakt med våra kunder ute på landsbygden. Det är alltid samma personer som ringer till oss och som tar emot varorna när vi levererar. Det blir både lättare och tryggare för oss och för dem när vi känner varandra. Vi är idag dessutom det enda åkeri som både har verksamhet som utgår från Ljusdal och med anställda som bor här och som känner bygden.
Tomas och Bosse lovordar Ljusdals kommuns näringslivskontor, men påpekar att de inte tagit emot någon ekonomisk stöttning för sin satsning:
– Vi vill inte bli ekonomiskt beroende av kommunen, för man kan aldrig vet hur länge ett sådant stöd varar och vi måste som företag klara oss utan stöd.
En annan vinnare på samordnad distribution, påpekar Bo Sundqvist, är miljön eftersom antalet transporter och transportkilometer blir färre:
– Kommunen gjorde en kartläggning och kom fram till att det innan vi startade vår hubb gick totalt 14 bilar i veckan med leveranser till Los och Ramsjö. Och nu går det en enda bil från oss tre gånger i veckan.
FAKTA SNX Logistics distributionshubb
14 fasta kunder som lossar gods vid hubben.
Kunderna betalar terminalhyra till SNX Logistics vilken är inbakad i den transportkostnad som SNX Logistic debiterar dem för frakten ut till slutkund.
SNX Logistic kör till Los och Ramsjö måndagar, onsdagar och fredagar och till Kårböle på tisdagar och torsdagar.
Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09