Ny e-trailer ska frakta timmer i Norrland i omfattande samverkansprojekt.
Industriföretaget Kilafors i Hälsingland har i samarbete med Volvo Penta utvecklat en e-trailer avsedd för timmertransporter. Som du kan läsa mer om i den här artikeln, så är en e-trailer ett efterfordon med egen elektrisk drivlina som aktivt kan avlasta dragbilen, minska energiförbrukningen och bidra till kraftigt reducerade utsläpp.
I det aktuella utvecklingsarbetet har aktörerna kombinerat Kilafors långa erfarenhet av utveckling av tunga transportlösningar och Volvo Pentas kompetens inom elektrifierade drivlinor för olika typer av applikationer.
Fokus har legat på att optimera driftsekonomin och möta kommande krav på funktionssäkerhet för åkerinäringen i Norden.

Enligt Rickard Andersson, kommersiell produktchef på Translink — det vill säga den koncern som äger Kilafors — så färdigställs nu den nya e-timmertrailern hos Kilafors för att närmast visas upp på Mittia Skogstransportmässa i Ljusdal den 15-16 augusti. Därefter väntar kompletteringar hos Volvo Penta i Göteborg, varpå e-trailern ska testas i skarpt läge senare i höst.
E-trailern kommer då att tas i drift som sista enhet i ett 90-tons ekipage som ska utgå från Piteå på uppdrag av Sveaskog. Enligt aktörerna kommer detta att ge ”utmärkta förutsättningar för att verifiera tekniken i verklig miljö och samtidigt bidra till konkreta klimatvinster redan under testperioden”.
Projektet med e-trailern är ett omfattande samarbete där följande parter deltar: BDX, CPAC, Eklunds Åkeri, ExTe, FOMA, Goodyear, Jost, Kilafors, Lindholmen Science Park, Luleå TU, Pohjanen & Ström, Provinn, Sveaskog, VBG, Volvo Penta, Volvo Technology, VTI och ZF.
Projektet delfinansieras av Vinnova FFI.
TEKNISK FAKTA OM E-TRAILERN
E-trailer med drivlina från Volvo Penta och chassi från Kilafors.
Två batterier – totalt 180 kWh installerad energi.
Drivaxel och växellåda – maxeffekt 200 kW (170 kW i kontinuerlig drift).
Laddeffekt – upp till 250 kW DC och 43 kW AC, samt bromskraftåtervinning.
Kommunikation mellan bil och släp för reglering av e-trailerns drivlina.
