Tillsammans med rederiet CMA CGM övergår DB Schenker till biobränsle för sina styckegodstransporter till sjöss. Enligt företaget är man först ut i branschen med denna åtgärd.
I ett pressmeddelande uppges att tyska logistikkoncernen DB Schenker har tecknat ett köpekontrakt med rederiet CMA CGM på över 2 500 ton biobränsle, något som uppges ett första steg mot att minska utsläppen från sjöfrakten.
Redan idag kan DB Schenkers kunder boka fossilfri LCL-frakt (Less-than-Container-Load) och få ett certifikat som redovisar utsläppsminskningen. Enligt företaget innebär samarbetet med CMA CGM att utsläppen av växthusgaser kan minska med mer än 7 000 ton koldioxid WtW*.
Detta uppges i sin tur motsvara minst 100 procent av WtW-utsläppen från LCL-containrarna, vilket som enligt DB Schenker gör det till ”en av de viktigaste affärerna inom sjöfrakten”.
– Vi är otroligt glada över att kunna göra en betydande investering för att minska koldioxidavtrycket inom sjöfrakten. Biobränsle som drivmedel är ett viktigt steg mot grönare försörjningskedjor och helt i linje med vårt övergripande hållbarhetsarbete inom sjöfrakten. Vi ska vara det ledande logistikföretaget inom hållbarhet och har som mål att vara helt fossilfria år 2040, säger Thorsten Meincke, styrelsemedlem för global flyg- och sjöfrakt på DB Schenker, i pressmeddelandet.
– Som pionjär och ledande inom hållbar sjöfart och logistik har CMA CGM-gruppen lovat att minst 10 procent av deras drivmedel ska utgöras av alternativa bränslen till 2023. Vi erbjuder våra kunder en rad olika lösningar för att minska deras koldioxidutsläpp. Biobränsle är en av lösningarna för att minska utsläppen från sjöfrakten, och vi är väldigt glada över samarbetet med DB Schenker, kommenterar Olivier Nivoix, Executive Vice President, Lines, CMA CGM Group.
*WtW = Well-to-wake = alla utsläpp som genereras under ett bränsles livscykel, från produktion av bränslet till att det används som drivmedel för fartyg.