Sedan början av februari 2017 har DB Schenker infört dagliga avgångar och sänkta ledtider till de flesta länder i Europa. I det nya upplägget knyts hela DB Schenkers europeiska nätverk samman med hjälp av omlastningsterminaler och fasta avgångar.
– Vi har sedan tidigare dagliga avgångar till England, Tyskland, Danmark, Portugal och Finland och erfarenheterna från de länderna är goda. Nu fortsätter vi med daglig trafik till resten av Europa, säger Magnus Strand, chef för Division Land för DB Schenker i Sverige och Danmark.
Länder som Portugal och Rumänien trafikerades tidigare med endast en lastbil i veckan från Sverige. Sedan början av februari kör DB Schenker dagligen till flera strategiska orter i dessa länder vilket gör att mottagaren nu får sitt gods mycket snabbare.
Ledtiderna till länder som Tyskland och Holland kortas med en dag och till länder i södra Europa med tre till fyra dagar. DB Schenker har inte behövt utöka antalet lastbilar för att klara sitt nya åtagande.
– Gods som exempelvis ska från till Sverige till Portugal körs inte längre direkt till Portugal utan till en terminal i Tyskland där vi samlar ihop allt gods från olika startpunkter. Sen går det vidare till Portugal. Det är helt enkelt ett smartare sätt att utnyttja den befintliga lastbilskapaciteten, säger Pierre Olsson, Head of Corporate Communications, Schenker AB, Göteborg.