Stena Lines järnvägsfärjor på linjen Trelleborg-Rostock tappar betydande delar av sina tågvolymer när en av deras största järnvägskunder väljer att köra över Öresundsbron istället.
Stena Lines två järnvägsfärjor ”Mecklenburg-Vorpommern” och ”Skåne” trafikerar linjen Trelleborg-Rostock(Tyskland) med 3-4 avgångar per dygn. Järnvägsfärjorna har tappat cirka 90 procent av sina järnvägsbundna volymer de senaste årtiondena – från cirka 200 000 fraktade järnvägsvagnar per år i slutet av 1990-talet till cirka 20 000 vagnar per år idag.
Nu drabbas Stena Lines järnvägsfärjor av ett nytt dråpslag när statliga Green Cargo i våras beslutade att man ska upphöra med tågtransporter via Stena Lines färjor Trelleborg-Rostock. Det avslöjar Sjöfartstidningen.
Green Cargo kör idag cirka 7000 tågvagnar per år på järnvägsfärjorna Trelleborg-Rostock. Det statliga bolagets beslut innebär därmed att Stena Line tappar en tredjedel av sin tågvolymer på linjen Trelleborg-Rostock.
Det järnvägsgods som Green Cargo tidigare kört via Trelleborg-Rostock ska framöver istället köras över Öresundsbron:
– Tågfärjeförbindelsen innebär både längre ledtider och merkostnader för våra kunder. Vi har konstaterat att betalningsviljan inte finns på marknaden så det här är ett affärsmässigt beslut. Det ger oss en större flexibilitet, skalfördelar och bättre förutsättningar till tillväxt på grund av lägre produktionskostnader. Och dessutom blir det ett lägre klimatavtryck för våra kunder, säger Green Cargos presschef Stephan Ray till Sjöfartstidningen.
Stena Lines två tågfärjor är de sista tågfärjorna som går i trafik mellan Sverige och Tyskland. De har en järnvägsgodskapacitet på cirka 1000 meter räls per färja.