På kort sikt kan konsekvenserna av Mark- och Miljödomstolens avslag på Cementas ansökan om fortsatt kalkbrytning på Gotland bli en rejäl ökning av de tunga lastbilstransporterna på ön.
I väntan på ett längre tillstånd för fortsatt kalkbrytning på Gotland ska Cementa söka ett kortare tillstånd på upp till tre år. Bolaget ser också en alternativ lösning för hur man ska klara merparten av försörjningen av kalksten till sin cementfabrik i Slite i upp till sex år:
Upphöra med exporten av kalksten till Baltikum och Danmark och hämta kalksten från bolaget Nordkalks senbrott i Storugns knappa två mil norrut. Men även denna lösning kräver ett tillstånd från myndigheterna.
Om Cementa får tillstånd att hämta kalksten till cementfabriken på Gotland från Nordkalks stenbrott så kommer det handla om upp till 200 000 ton kalksten per månad, där merparten kommer att fraktas på lastbil medan även en del kommer fraktas med båt.
Lastbilstransporterna kommer gå längs väg 149, 148 och 147 och handlar om en sträcka på cirka 16 kilometer. Samtliga tre vägsträckor är starkt trafikerade under turistsäsongen sommartid.