Många av Sveriges största e-handelssucéer har startats i Borås. Vi har tittat på två delvis olika teorier till varför Knallestaden blivit Sveriges främsta e-handelsmecka.
När förklaringarna till att staden Borås sex mil öster om Göteborg fött så många framgångsrika e-handelsföretag på sistone så söks förklaringarna i både den tidiga och moderna historien. När branschtidningen Breakit nyligen satte Borås under luppen intervjuade man bland annat Patrik Hedelin, numera partner på riskkapitalbolaget Eequity och själv från Borås. Han tyckte sig se förklaringen i ”ett kungligt beslut för 400 år sedan”:
– På den tiden åkte handelsmännen runt på landsbygden för att sälja tyg, men för att få göra det behövde de vara skatteskrivna i Borås enligt ett beslut av kungen. Ingen annan fick lov att göra det, och de personerna som åkte runt kallades för knallar, därför heter det knallebygden. Det var en gammaldags variant av e-handel, säger Patrik Hedelin i en intervju med tidningen Breakit. Han pekar även på bildandet av branschorganisationen Svensk Distanshandelsförening långt senare som en viktig historisk händelse och som det som ledde till att stora kända postorderföretag som Ellos, Josefsson och Rowells startade i Borås.
När tidningen Internetworld redan 2008 tittade närmare på näthandelsboomen i Borås intervjuade de bland annat Olle Blomqvist, som grundade Ellos och som gick bort 2016. Så här beskrev han hemligheten bakom Borås position som Sveriges e-handelsmecka:
”Postorderföretagen har ständigt imiterat varandra, följt varandra på nära håll och försökt göra det som andra gör – fast bättre.”
Ellos startade e-handel i sin första form 1996, då som ett transaktionsbaserat system som nådde ut till kunderna genom mejl.