Stenas Danmarksterminal skulle flytta från Masthugget till Majnabbe efter 2019, var det tänkt. Därifrån utgår redan Tysklandstrafiken. Men där ryms inte bägge delarna, märker man nu, och parterna får fortsätta att klia sina huvuden till oktober.
Utredningen utvidgas, meddelar Göteborgs hamn. Tillsammans med Stadsbyggnadskontoret, Trafikkontoret och Stena Line ska hamnen nu ta fram flera alternativa förslag om var Danmarksterminalen ska ligga när det nuvarande avtalet om Masthugget löper ut den 1 januari 2020. Där är dagens terminal tänkt att ge plats för nya bostäder, i projektet centrala Älvstaden.
Vid Majnabbe, i Majorna ett par kilometer ut från Göteborgs centrum mot älvmynningen, skulle belastningen såväl till lands som till sjöss bli stor på ett litet område, visar det sig.
– Stena Line är en viktig arbetsgivare i staden och deras 1,6 miljoner passagerare årligen bidrar med över 700 miljoner kronor i turismintäkter till Västsverige varje år. Så en bra placering för deras färjor är otroligt viktig, säger hamnens vd Magnus Kårestedt enligt ett pressmeddelande.