Roro-jätten Trelleborgs Hamn gör sig redo för ännu mer trafik. Hamnen är färdigbyggd och de nya färjelägena invigs officiellt den 5 april.
Byggnationen av den nya delen av Trelleborgs Hamn har pågått i flera år och innebär i korthet att man ökar från tio till fjorton färjelägen. Nya uppställningsytor, nya in- och utfartsvägar, en ny kontors- och servicebyggnad samt ett kommande nytt truckcenter ingår också i nya Trelleborgs Hamn — något som du kunde läsa om i Transportnytt nr 2-2022.
Enligt hamn-vd:n Jörgen Nilsson innebär utbyggnaden och de fyra nya färjelägena att Sveriges största roro-hamn — vilket alltså Trelleborgs Hamn är — kommer att kunna hantera ännu fler än de 872 000 roro-enheter man hanterade 2021.
— Ja, det är ju en enorm utbyggnad vi gör och vi har helt klart potential att bli ännu större. Nu kalkylerar vi med att nå över en miljon hanterade enheter redan nästa år, sade Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs Hamn, i samband med Transportnytts besök i den skånska kuststaden i februari.
Nybyggnationen innebär att delar av den gamla hamnen inte längre behövs. På dessa ytor ska det istället så småningom byggas bostäder och kontor.
— Hamnen och staden växelverkar. Hamnens expansion var ett krav från rederierna, för att hamnen ska kunna ta emot nästa generations längre roro-fartyg, så kallade Green Ships. Samtidigt har kommunens inriktning varit att staden ska möta havet. Nu kan vi lämna plats för framtidens bostäder när den befintliga hamnen flyttar österut, säger Jan Isaksson, styrelseordförande i Trelleborgs Hamn, i ett skriftligt uttalande.
Som hamn-vd:n Jörgen Nilsson berättade i Transportnytt nr 2-2022 så har man redan så smått börjat använda de nya färjelägena, men den 5 april är det officiell invigning med besök av bland annat infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Representanter från statliga myndigheter, corehamnar samt näringsliv kopplat till sjöfart och logistik, finns på gästlistan.